Apua tunnesäätelyn ja käyttäytymisen ongelmiin

Sairastunut tai vammautunut ja hänen läheisensä tarvitsevat paitsi tietoa tunteiden ja käyttäytymisen muutoksista myös aikaa ja tukea uudenlaisten toimintamallien opetteluun.

Tunteiden heräämistä ei voi estää, eikä tarvitsekaan. Sen sijaan hallintakeinojen opettelu hankaliin tilanteisiin on tärkeä osa toipumista. Tunne-elämän ja käyttäytymisen muutosten tunnistaminen on tässä ensimmäinen askel.

Tunteitaan kannattaa kuunnella: ne ovat viestejä mielensisäisestä kokemuksesta ja tilanteen tulkinnasta. Tunteen avulla pääsee tutkimaan, miksi kyseinen asia on niin merkityksellinen. Miksi tunnen niin kuin tunnen?

Kun oppii ymmärtämään omia tunteitaan ja reaktioitaan, on niihin helpompi yrittää myös vaikuttaa. Yleisiä hallintakeinoja ovat hengitys, rentoutuminen ja liikunta. Hengitä syvään ulos, laske olkapääsi ja ravistele käsiäsi. Kuuntele rentoutusäänitteitä tai mene joogaan. Tai käytä ylimääräinen energia ja adrenaliini liikkumiseen.

Haitarin otsikkotaso2
Tunnista laukaisevat tekijät

Tunnista tilanteet, jotka saavat hermosi menemään. Vältä tai pyri löytämään parempia keinoja hallita niitä.

Hengitä

Rauhoita itsesi vetämällä syvään henkeä kohti vatsaasi. Keskity hengittämään hitaasti ja rauhallisesti ulos. Pidä lyhyt tauko sisään- ja uloshengitysten välillä. Toista tämä kolme kertaa.

Laske kymmeneen

Tai laske ainakin viiteen. Yksinkertainen, mutta aina hyvä tapa suunnata huomio muualle. Laske hitaasti.

Keksi kannustavia iskulauseita

Mieti avainlauseita, joita voit sanoa hiljaa mielessäsi vaikeissa tilanteissa, kuten: "Tämä on isoin haasteeni".

Kuvittele selviytymistä vaikeista tilanteista

Valmistaudu ja harjoittele mielikuvissasi, miten selviydyt sinulle hankalista tilanteista. Sulje silmäsi ja käy mielessäsi läpi eri vaihtoehtoja.

Poistu tilanteesta

Jos tunnet olevasi menettämässä itsehillintäsi, lähde pois tilanteesta ja rauhoitu ennen kuin palaat.

Ilmaise vihan taustalla oleva tunne

Vihan taustalla on usein tunne loukkaantumisesta, torjutuksi tulemisesta tai riittämättömyydestä. Kerro toiselle, miltä sinusta tuntuu. Harjoittele sanomaan "Olen vihainen, koska..".

Haasta uskomuksesi

Tutki tunteesi taustalla olevia ajatuksia. Suuttuminen ei useimmiten johdu muista ihmisistä, vaan omista uskomuksistasi: siitä, miten ihmisten pitäisi mielestäsi käyttäytyä.

Vie huomiosi muualle

Pidä itsesi kiireisenä jonkin muun asian kanssa, mihin joudut keskittymään. Tämä vie ajatuksesi muualle.

Hallitse stressiä

Suunnittele päiväsi niin, ettet kuormitu tai väsy liikaa. Jätä hengähdystaukoja ja vältä ylisuorittamista.

neuropsykologia; neuropsykologinen kuntoutus; tunteet; aivot; käytösoireet

Päivitetty  12.3.2021