Kouluikäinen

​7–18-vuotiaan lapsen ja nuoren tulisi liikkua vähintään 1,5–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Puolet liikunnasta tulee olla reipasta, jolloin sydämen syke nousee ja hengitys kiihtyy ainakin jonkin verran.

​​

Päivittäinen tavoite täyttyy luontevasti, kun liikkumiselle annetaan arjessa mahdollisuus ja ruutuajan määrästä sovitaan. Kouluikäinen lapsi voi liik​kua esimerkiksi koulu​matkoilla, koulussa väli- ja liikuntatunneilla sekä peuhata ja ulkoilla iltaisin kavereiden kanssa. Lisäliikuntaa tuovat erilaiset ohjatut liikuntaharrastukset.

Pohdittavaa

  • Täyttyykö lapsen liikuntatavoite?
  • Voiko lapsi kävellä tai pyöräillä koulu- tai harrastusmatkat?
  • Millaiseen liikuntaan lapsella on mahdollisuus koulun jälkeen? Onnistuuko katulätkä kavereiden kanssa, naapuruston lasten yhteinen rosvo- ja poliisileikki tai majan rakennus lähimetsikössä?
  • Onko lapsella jo joku mieluisa liikunnallinen harrastus? Jos ei, mitä hän voisi alkaa kokeilla? Teini-ikäinenkin liikkuu, kun hän löytää itselleen mieluisan lajin.
  • Löytyykö kotoa hyötyliikunnan mahdollisuuksia? Piha- ja kotitöitä, sisarusten kanssa leikkimistä?
  • Millaisia k​oko perheen yhteisiä liikunnallisia hetkiä olisi mahdollisuus toteuttaa?

Edellinen sivuSeura​ava sivu

 


 

Päivitetty  14.11.2019 14.35