Pakkausmerkinnät haltuun

Ruokien tuotepakkaukset sisältävät paljon hyödyllisiä tietoja, jotka kertovat tuotteen koostumuksesta ja terveellisyydestä.

​​​​

Ainesosaluettelo ja ravintosisältö

Ainesosaluettelossa kerrotaan tuotteessa käytetyt valmistusaineet ja lisäaineet. Ne luetellaan painonmukaisessa järjestyksessä. Ensimmäisenä mainitaan se aine, mitä on eniten.

Pakolliset ravintosisältömerkinnät kertovat energian, rasvan, hiilihydraattien, sokerin, proteiinin ja suolan määrän. Ravintoarvo ilmoitetaan ainakin 100 g:aa tai 100 ml:aa kohden. Moni valmistaja ilmoittaa myös ravintosisällön annoskokoa kohden. Huomioi, että pakkauksen ilmoittama annoskoko ei välttämättä ole sama, joka syödään.

Saman tyyppisten tuotteiden ravintosisältöä on hyvä vertailla. Vaikkapa eri leivät tai jugurtit voivat poiketa valtavasti toisistaan.

Eri valmistajien tuotteita on hyvä vertailla keskenään. Se auttaa havaitsemaan erot eri tuotteiden välillä.​

Tarkistakaa ravintosisällöstä erityisesti:

  • energian määrä (kcal)
  • rasvan määrä ja laatu: tyydyttynyttä rasvaa olisi hyvä olla enintään alle 1/3 kokonaisrasvan määrästä.
  • sokerin määrä
  • ravintokuidun määrä

Kevyt-merkintä

Kevyt-merkintä tarkoittaa, että tuote on joltakin ainesosaltaan, esimerkiksi energia- tai sokerimäärältä, kevyempi kuin vastaava tavanomainen tuote. Merkin yhteydessä on kerrottava tekijät, joiden vuoksi tuote on kevyt. Peruste voi olla esimerkiksi se, että tuotteesta on vähennetty rasvaa tai sokeria. Kevyttuotteissa on oltava vähintään 30 % vähemmän energiaa kuin vastaavassa tavallisessa tuotteessa.

Kevyttuotteista voi saada energiaa jopa enemmän kuin tavanomaisesta tuotteesta, jos niitä syö enemmän kuin mitä söisi tavallisia tuotteita. Huomaathan myös, että aivan tavallinen kalkkuna- tai kinkkuleike on kevyempää kuin vaikkapa kevytmetvursti. Kasvikset, marjat sekä hedelmät ovat luonnon tarjoamia kevyttuotteita.

Esimerkiksi, jos syö kevytjuustoa kaksi viipaletta, on jo saanut enemmän kaloreita kuin olisi saanut yhdestä viipaleesta tavallista juustoa. Kevyt-tuotteita käytettäessä on niiden määrä pidettävä samana kuin vastaavassa tavallisessa, muuten kevyt-idea menee hukkaan.

Sokeri-merkinnät

Sokerit ilmoitetaan ravintosisällössä ”hiilihydraatit, joista sokereita” -merkinnällä. Tämä tarkoittaa tuotteen kaikkia sokereita. Sokeri voi olla lisättyä tai tuotteen luonnollista sokeria. Esimerkiksi maidon laktoosi ja täysmehun sisältämä hedelmäsokeri eli fruktoosi ovat elintarvikkeen luontaista sokeria.

Ainesosaluettelosta selviää, onko tuotteen lisätty sokeria, siirappia tai muuta makeutusta tuotteen luonnollisen sokerin lisäksi.

”Ei lisättyä sokeria” -merkintä ei ole sama asia kuin sokeriton. Esimerkiksi täysmehuissa on paljon luontaista sokeria. Sen lisäksi tuotteeseen voidaan laittaa esimerkiksi hyvin sokeripitoista ko​nsentroitua hedelmämehua, mutta tuotetta voidaan silti mainostaa ”ei lisättyä sokeria” -merkinnällä.

Tuotteita voidaan markkinoida sokerittomina, jos ne sisältävät sokeria enintään 0,5 g/100 g tai 100 ml.

Sydänmerkki

Sydänmerkillä merkityt tuotteet ovat omassa tuoteryhmässään rasvan laadun ja määrän sekä suolan, sokerin ja kuidun määrän kannalta hyviä vaihtoehtoja. Sydänmerkki auttaa tekemään parempia valintoja ja helpottaa terveellisen ruokavalion koostamista.

Sydänmerkki ei kuitenkaan tarkoita, että tuotetta voi syödä rajattomasti. Se ei myöskään tarkoita, että tuotteella olisi parantavia vaikutuksia. Elintarvike ei ole välttämättä huono, vaikka sillä ei ole Sydänmerkkiä. Kaikille sydänmerkkikriteerit täyttäville tuotteille ei ole haettu Sydänmerkkiä, joka on tuottajalle maksullinen.


Edellinen sivuOsion aloitussivu​

 


 

Päivitetty  14.11.2019 14.08