Parempien valintojen taito

​​​​​

Elämme maailmassa, jossa vaihtoehtoja ja houkutuksia on runsaasti. Parempien valintojen tekemisen taito auttaa vertailemaan tuotteita ja tekemään järkeviä valintoja ilman, että on mainosten vietävissä. Esimerkiksi muroja voidaan myydä täysjyväisyydellä ja jogurttia proteiinipitoisuudella, vaikka niissä olisi hurjasti sokeria. Pelkkien mainoslauseiden perusteella on mahdotonta päätellä, mikä olisi paras vaihtoehto.

Yksittäiset ruokavalinnat eivät tee kuitenkaan ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä. Ruokailua tarkastellaan aina kokonaisuutena ja säännöllisesti toistuvat valinnat ratkaisevat.

  • Osaatteko vertailla tuotteita ja tehdä hyviä valintoja?
  • Onko ruokailunne kokonaisuus kunnossa vai pitäisikö siihen tehdä jotakin muutoksia?
Ruokailun runkona viljat ja kasvikset

Kasviksista saada​an aterioille makua ja väriä, täysjyväviljasta aimo annos hyvää tekevää kuitua.

Ruokailua täydentävät maitovalmisteet, liha, kana ja kala

Proteiinin lähteissä on valinnan varaa ja uusia kasviproteiinin lähteitä on tullut useita tarjolle.

Laadukasta rasvaa sopivasti

Rasva on tarpeellista, mutta millainen rasva on hyvästä?

Herkuttelua satunnaise​sti

Mikä on teidän perheen herkku? Herkuttelu on osa hyvinvointia tukevaa syömistä.

Juomilla on myös merkitystä

Nestettä pitää saada riittävästi, mutta sen kylkiäisenä ei kannata juoda sokerilastia.

Pakkausmerkinnät haltuun

Elintarvikkeiden tuotepakkaukset sisältävät paljon hyödyllistä tietoa.

Päivitetty  14.11.2019 14.08