Hyvän syömisen taitoja voi opetella

​​​​

Hyvin voi syödä monella eri tavalla. On kuitenkin olemassa muutamia niin sanottuja hyvän syömisen taitoja, jotka luovat luontevaa suhdetta ruokaan ja syömiseen. Tässä osiossa käydään läpi näitä taitoja, ja myös lasten syömiseen vaikuttavia asioita.

Hyvän syömisen kannalta on olennaista miettiä mitä ja minkä verran syömme, mutta myös miksi, miten ja milloin syömme.

Käydessänne osiota läpi, voitte pohtia

  • Mitä hyvän syömisen taitoja teidän perheessä jo on ja mitä taitoja olisi tärkeää vielä opetella?
  • Miten koko perhe voi olla mukana uusien taitojen opettelussa?
Ruokamäärä vaihtelee aterioittain ja päivittäin

Ennen lautanen piti syödä tyhjäksi, nykyään pitää osata tarvittaessa jättää tähteeksi.

Uusiin ruokiin tottuu ajan kanssa

Uusista ruoista ei opi tykkäämään pakottamalla. Maistelulle on h​yvä antaa aikaa.

Nälkää vai syömisen halua?

Nälkää on ainakin kuutta eri lajia. Mihin nälkään teillä syödään?

Syömistavoissa on eroja

Lasten nälän ja kylläisyyden tunnistaminen vaihtelee, mutta sitä voidaan avittaa.

Säännöllisen syömisen taito

Säännölliset ateriat pitävät vireystilan hyvänä ja syömisen järkevänä.

Monipuolisen syömisen taito

Miten koota monipuolinen ateria? Entä välipala?

Kohtuullisen syömisen taito

Syömiseen keskittyminen ja lautasmallin käyttö au​ttavat pitämään syömisen kohtuullisena.

Joustavan ja sallivan syömisen taito

Hyvään syömiseen eivät kuulu ehdottomat kiellot tai tiukat rajoitukset.

Parempien valintojen taito

Ruokakauppa on valintojen viidakko. Valinnat helpottuvat, kun kiinnittää huomiota tärkeimpiin asioihin.

Päivitetty  14.11.2019 14.08