Behandling av graviditetsdiabetes

​​​​​​​

Målet med behandlingen av graviditetsdiabetes är att få mammans blodsocker att hållas på normal nivå under hela graviditeten och att hindra uppkomsten att makrosomi och förlossningskomplikationer. Hörnstenen i behandlingen är att mamman själv följer upp sitt blodsocker. Den primära behandlingen är att äta rätt och motionera tillräckligt. Viktökningen under graviditeten ska hållas måttlig. Med de här åtgärderna försöker man förebygga och senarelägga behovet av att börja med läkemedelsbehandling (insulin- eller tablettbehandling). Om det inte går att få en tillräckligt bra sockerbalans med bara kostbehandling (fastevärdet kontinuerligt 5,5 mmol/l eller mer eller värden en timme efter måltid 7,8 mmol/l eller mer), behövs medicinering. Läkemedlen som används är antingen metformintabletter, insulininjektioner eller både och. Cirka 15 procent av alla väntande mammor med graviditetsdiabetes behöver läkemedelsbehandling. Medicineringen avslutas i samband med förlossningen.


Tips för att undvika fallgropar i sockeruppföl​jningen

Principer för de dagliga måltiderna:

  • Ät fyra huvudmål och 1–2 mellanmål om dagen.
  • Ät regelbundet, så blir du inte så hungrig och portionerna hålls små.
  • Om du är väldigt hungrig, öka hellre mängden protein än kolhydrater. Bra proteinkällor är t.ex. baljväxter, kött, fisk, kyckling, ägg, magra ostar och pålägg, grynost, kvark.
  • Ät grönsaker vid varje måltid. Välj fullkornsprodukter när du äter spannmål.
  • Med en salladsmåltid kan du äta 1–2 skivor fullkornsbröd (inte vetebröd).
  • Ät bara små portioner av potatis, pasta och ris. Välj fullkornspasta och fullkornsris.
  • Drick högst 6 dl (3 glas) mjölk om dagen.
  • Välj mjuka fetter, t.ex. matolja, i stället för smör.
  • Ät 3–4 medelstora frukter eller bärportioner (1–1,5 dl) om dagen (en i gången, perfekt mellanmål).
  • Ät inte efterrätter!
  • Se till att få tillräckligt med kolhydrater, minst de rekommenderade 150 g/dygn (rekommendation i God medicinsk praxis).
  • Välj helst långsamma kolhydrater, t.ex. fullkornsprodukter, råa grönsaker, frukter och bär.
  • Drick mycket vatten, 1,5–2 l utöver måltidsdryckerna!

Hur kan jag påverka avvikande sockervärden?

  • Fasta under natten (8–10 timmar) och ät ett tillräckligt rikligt kvällsmål så sent som möjligt.
  • Exempel på bra kvällsmål: 2 skivor fullkornsbröd, ost/pålägg och därtill kvark/grynost/smoothie, och grönsaker om du vill.

Högt blodsocker efter frukost

  • Ät en omelett till frukost eller ät frukosten i två delar, utan att öka den i storlek.
  • Undvik mjölk och gröt vid frukosten.

Högt blodsocker före måltid

  • Ät med 3–4 timmars mellanrum.
  • Det är bra att dricka vatten och inget annat mellan måltiderna.

Högt blodsocker efter huvudmålen (lunch/middag):

  • Portionerna är för stora.
  • Maten innehåller för mycket snabba kolhydrater (potatis, pasta, ris, mjölk).
  • Ät inte bröd till maten om du redan har potatis, pasta eller ris på tallriken.
  • Minska på mängden snabba kolhydrater (potatis, pasta, ris, mjölk).
  • Öka mängden grönsaker och kött/fisk vid måltiderna.

Föregåend​e sidaNästa sida

 



 
Uppdaterad  29.7.2019 14.29