Synnytyskipu

Synnytyskipu on merkki käynnistyvästä synnytyksestä.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Synnytyskipu johtuu kohtulihaksen supistelusta ja kudosten venymisestä supistusten työntäessä vauvaa alaspäin synnytyskanavassa. Synnytys on normaali fysiologinen tapahtuma, ja synnytyskipu on luonnollinen osa synnytystä.

Synnytys ja synnytyskipu pelottavat tai jännittävät lähes jokaista synnyttäjää. Kipu on jokaisen naisen henkilökohtainen kokemus ja sen kokemisessa voi olla suuria eroja. Synnytyskivun voimakkuus on yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet tekijät: fysiologiset, anatomiset ja psykologiset. Se kuitenkin eroaa muista kivuista: sillä on positiivinen lopputulos.

Synnytykseen valmistautuessa olisi hyvä miettiä omia henkilökohtaisia keinoja sietää kipua. Jokainen synnyttäjä kokee kivun omalla tavallaan, ja tärkein kivun arviointimenetelmä synnytyskivulle onkin synnyttäjän oma kuvaus kivusta.

Synnytyksen edistyessä supistustuntemukset voimistuvat ja kipupisteet voivat vaihtua. Synnytyskivun hoidossa pyritään yksilöllisyyteen synnyttäjän muuttuviakin toiv​eita kuunnellen.

Synnytyskivun hoitoon vaikuttavat äidin toiveet, synnytyksen eteneminen sekä vauvan ja äidin vointi. Synnyttäjä voi tehdä monia asioita itse tai tukihenkilön avustuksella helpottaakseen oloaan synnytyksen aikana. 

Kivunlievitykseen suhtautuminen on hyvin henkilökohtainen asia. Kaikki eivät tarvitse tehokkainta kivunlievitystä. Toisaalta sietämättömästä kivusta ei kenenkään tarvitse kärsiä.​​

Rentoutumisen merkitys

Psykologiset tekijät vaikuttavat suuresti synnytyskipuun ja sen kanssa selviämiseen. Mieli ja keho tekevät synnytyksen aikana yhteistyötä – kun mieli on rauhallinen ja luottavainen, pystyy kehokin olemaan rento ja toimimaan normaalisti ja toisinpäin. Rentoutuneena ja rauhallisena pysyminen auttaa synnytystä etenemään omalla painollaan. Omia rentoutumismenetelmiä ja mielikuvaharjoittelua voi ”treenata” kotona jo etukäteen.

Rentoutumista voi edistää myös sillä, että luo synnytystilasta omanlaisensa. ​ Synnytyksen alkuvaiheessa on useimmiten parasta olla kotona oman tutussa ympäristössä. Sairaalan synnytyssalista voi myös tehdä hetkeksi oman tilan tuomalla sinne jotain itselle tärkeää, esimerkiksi jokin oman tavaran, merkityksellisen valokuvan, omat vaatteet, oman tutun peiton, omaa musiikkia tai oman lempiherkun. Lempimusiikin kuuntelu ja sen tahdissa liikkuminen helpottaa usein oloa huomattavasti. Kannattaa miettiä etukäteen, miten luoda synnytyshuoneesta oman viihtyisän ja rauhallisen synnytysympäristön.

Puolison tai tukihenkilön tuki

Puolison tai tukihenkilön tuki auttaa synnyttäjää sietämään kipua paremmin ja vähentää kipua pahentavaa ahdistusta sekä pelkoa. Luotettavan tukihenkilön läsnäolo onkin usein paras kivunlievityskeino. ​Rakastava, apuaan tarjoava ja kannustava tukihenkilö on erinomainen voiman ja avun lähde synnyttävälle äidille. Jatkuva tuki synnytyksen aikana vähentää tutkitusti synnyttäjän kipukokemusta, synnytyksen kestoa ja turhia toimenpiteitä. Tukihenkilö voi esimerkiksi helpottaa synnyttäjän vointia hieromalla hartioita tai ristiselkää tai tarjoamalla juomista ja syömistä synnyttäjälle, joka usein unohtaa energiatankkauksen uppoutuessaan synnyttämisen maailmaan.

 

Kyllä

Päivitetty  22.10.2019