Synnytyskivun hoito

Synnytyskipu on luonnollista, positiivista kipua, joka johtuu kohdun sileän lihaksen supistumisesta, lantion alueen lihasten ja ulkosynnyttimien venytyksestä sekä sikiön pään laskeutumisesta syvälle lantioon.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Synnytyskipu

Synnytyskipu on merkki käynnistyvästä synnytyksestä. Synnytyskipu johtuu kohtulihaksen supistelusta ja kudosten venymisestä supistusten työntäessä vauvaa alaspäin synnytyskanavassa. Synnytys on normaali fysiologinen tapahtuma ja synnytyskipu luonnollinen osa synnytystä. 

Synnytys ja synnytyskipu pelottaa tai jännittää lähes jokaista synnyttäjää. Kipu on jokaisen naisen henkilökohtainen kokemus ja sen kokemisessa voi olla suuria eroja. Synnytyskivun voimakkuus on yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet tekijät: fysiologiset, anatomiset ja psykologiset. Se kuitenkin eroaa muista kivuista: sillä on positiivinen lopputulos. 

Synnytykseen valmistautuessa olisi hyvä miettiä omia henkilökohtaisia keinoja sietää kipua. ​Jokainen synnyttäjä kokee kivun omalla tavallaan ja tärkein kivun arviointimenetelmä synnytyskivulle onkin synnyttäjän oma kuvaus kivusta.

Synnytyksen edistyessä supistustuntemukset voimistuvat ja kipupisteet voivat vaihtua. Synnytyskivun hoidossa pyritään yksilöllisyyteen synnyttäjän muuttuviakin toiveita kuunnellen. 

Synnytyskivun hoitoon vaikuttavat äidin toiveet, synnytyksen eteneminen sekä vauvan ja äidin vointi. Synnyttäjä voi tehdä monia asioita itse tai tukihenkilön avustuksella helpottaakseen oloaan synnytyksen aikana. 

Kivunlievitykseen suhtautuminen on hyvin henkilökohtainen asia. Kaikki eivät tarvitse tehokkainta kivunlievitystä. Toisaalta sietämättömästä kivusta ei kenenkään tarvitse kärsiä.​​


Rentoutumisen merkitys

Psykologiset tekijät vaikuttavat suuresti synnytyskipuun ja sen kanssa selviämiseen. Mieli ja keho tekevät synnytyksen aikana yhteistyötä – kun mieli on rauhallinen ja luottavainen, pystyy kehokin olemaan rento ja toimimaan normaalisti ja toisinpäin. Rentoutuneena ja rauhallisena pysyminen auttaa synnytystä etenemään omalla painollaan. Omia rentoutumismenetelmiä ja mielikuvaharjoittelua voi ”treenata” kotona jo etukäteen.

Rentoutumista voi edistää myös sillä, että luo synnytystilasta omanlaisensa. Kotona on useimmiten paras olla synnytyksen alkuvaiheessa, oman tutun ympäristön huomassa. Sairaalan synnytyssalistakin voi tehdä hetkeksi oman tilan tuomalla sinne jotain itselle tärkeää, esim. jokin oma tavara, merkityksellinen valokuva, omat vaatteet, oma tuttu peitto, omaa musiikkia, oma lempiherkku tms. Lempimusiikin kuuntelu ja sen tahdissa liikkuminen helpottaa usein oloa huomattavasti. Kannattaa miettiä etukäteen, miten luoda synnytyshuoneesta oman viihtyisän ja rauhallisen synnytysympäristön. 

Puolison/tukihenkilön tuki

Puolison/tukihenkilön tuki auttaa synnyttäjää sietämään kipua paremmin ja vähentää kipua pahentavaa ahdistusta sekä pelkoa. Luotettavan tukihenkilön läsnäolo onkin usein paras kivunlievityskeino. ​Rakastava, apuaan tarjoava ja kannustava tukihenkilö on erinomainen voiman ja avun lähde synnyttävälle äidille. Jatkuva tuki synnytyksen aikana vähentää tutkitusti synnyttäjän kipukokemusta, synnytyksen kestoa ja turhia toimenpiteitä. Tukihenkilö voi esimerkiksi helpottaa synnyttäjän vointia hieromalla hartioita tai ristiselkää tai tarjoamalla juomista ja syömistä synnyttäjälle, joka usein unohtaa energiatankkauksen uppoutuessaan synnyttämisen maailmaan.