Raskausdiabeteksen hoito

Raskausdiabeteksen hoidon tavoitteena on saada äidin verensokeritaso pysymään normaalina koko raskauden ajan ja estää makrosomian ja synnytyskomplikaatioiden esiintyminen.

​​​​​​Hoidon toteutumisen kulmakivi on odottajan oma verensokeriseuranta. Ensisijainen hoito on terveellinen ruokavalio ja liikunta. Sopiva painonnousu raskauden aikana riippuu lähtöpainosta (kts. kohta painonhallinta ja liikunta). Mikäli ruokavaliolla ei saavuteta riittävää sokeritasapainoa (paastoarvo toistuvasti 5,5 mmol/l tai enemmän tai 7,8 mmol/l tai enemmän tunti aterian jälkeen), tarvitaan lisäksi lääkehoitoa. Lääkehoitona käytetään joko metformiini tabletteja, insuliinipistoksia tai molempia yhdessä. Lääkehoitoa tarvitsee noin 15 prosenttia  raskausdiabetesta sairastavista äideistä. Lääkehoito lopetetaan synnytyksen yhteydessä. ​

Sokeriseurannan sudenkuoppia - Vinkistä vihiä

Päivittäisen ruokailun pääperiaatteet:

  • Syö päivittäin neljä pääateriaa ja 1- 2 väliateriaa.
  • Syö säännöllisesti, se hillitsee nälkää ja annoskokoja. 
  • Jos olet nälkäinen lisää mieluummin proteiinia kuin hiilihydraatteja. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esim. palkokasvit, liha, kala, kana, kanamuna, vähärasvaiset juustot ja leikkeleet, raejuusto, rahkaa.
  • Syö joka aterialla kasviksia. Viljatuotteista suosi täysviljatuotteita.
  • Salaattiaterian kanssa voit syödä lisäksi 1-2 palaa täysviljaleipää (ei vehnäleipää).
  • Syö perunaa, pastaa ja riisiä pieninä annoksina. Pasta ja riisi täysjyvätuotteina.
  • Käytä maitoa max. 6 dl päivässä (3 lasia).
  • Suosi pehmeitä rasvoja, esim. ruokaöljyä voin sijaan.
  • Syö 3-4 kpl keskikokoista hedelmää tai marja-annosta (1-1,5 dl) päivässä (yksi kerrallaan, hyviä välipaloiksi).
  • Älä syö jälkiruokaa!
  • Huolehdi hiilihydraatti saannista, min. suositus 150 g/vrk (Käypä hoito -suositus).  
  • Suosi hitaita hiilihydraatteja, esim. täysjyväviljatuotteet, raa`at kasvikset, hedelmät ja marjat
  • Juo runsaasti vettä, 1,5 – 2 l ruokajuomien lisäksi! ​​​


Kuinka voin vaikuttaa poikkeaviin sokeriarvoihin?

  • Yösyömistä ei suositella, mutta syö mahdollisimman myöhäinen ja riittävän runsas iltapala.
  • Esimerkkejä hyvästä iltapalasta: täysjyväleipää, juustoa/leikkelettä ja lisäksi rahkaa/raejuustoa, lisäksi halutessasi kasviksia/vihanneksia.​

Aamupalan jälkeinen verensokeri koholla​

  • Kokeile syödä aamupala kahdessa osassa kokoa lisäämättä.
  • Kokeile erilaisia aamiaiskokonaisuuksia
  • Vältä maitoa ja puuroa aamupalalla.

Ennen ateriaa olevat verensokerit koholla​

  • Huomioi että ruokailuvälit ovat 3-4 h.
  • Ruokailujen välillä on hyvä juoda vettä, ei muuta.

Pääaterioiden jälkeen (lounas/päivällinen) olevat verensokerit koholla​​

  • Annoskoko on liian iso.
  • Annos sisältää liian paljon nopeita hiilihydraatteja (peruna, pasta, riisi, maito).​                          
  • Lisää kasvisten ja proteiinien määrää aterioilla.  
  • Vähennä nopeita hiilihydraatteja (peruna, pasta, riisi, maito).
  • Älä lisää enää leipää aterialle mikäli lautasellasi on jo perunaa, pastaa tai riisiä.


Edellinen sivuSeuraava sivu

​