Omega rasvahapot

Monityydyttämättömät rasvahapot ovat elintärkeitä myös raskausaikana. Keho ei pysty niitä itse tuottamaan, ja ne täytyy saada  ravinnosta. Monityydyttämättömiä rasvahappoja on pehmeässä rasvassa.

​​​

Tärkeimpiä rasvahappoja ovat omega-3 ja omega-6 rasvahapot. Hyviä omega-3 rasvahappolähteitä ovat rasvaiset kalat (esim. lohikalat), rypsiöljy ja saksanpähkinät, omega-6 rasvahappoja on rypsiöljyn lisäksi muissakin kasviöljyissä, kuten maissi-, auringonkukka- ja seesam-öljyssä.

Sekä omega-3 että omega-6 rasvahappoja tarvitaan kehon normaaleihin toimintoihin, mm. munuaistoimintaan ja verenpaineen säätelyyn sekä puolustuskyvyn ylläpitoon. Omega-3 rasvahapoilla on lisäksi veritulppariskiä pienentävä vaikutus. Molempien omega -perheiden rasvahappoja tarvitaan, ja näiden rasvahappojen riittävä saanti on myös välttämätöntä sikiön ja lapsen normaalin kehityksen ja kasvun kannalta.

Kalaöljyvalmisteet sisältävät omega-3 rasvahappoja. Niitä markkinoidaan raskauden ajalle vähentämään verenpaineen nousua, pienentämään ennenaikaisen synnytyksen riskiä ja edistämään syntyvän lapsen keskushermoston kehitystä. Tutkimukset eivät kuitenkaan ole osoittaneet valmisteiden pienentävän ennenaikaisuuden, sikiön kasvunhidastuman varaa tai jälkeläisten allergiariskiä. Kapseleista saatavien rasvahappojen käyttäytymistä elimistössä tunnetaan myös huonosti. Koska hyötyjä ei ole osoitettu, käytölle raskauden aikana ei ole perusteita, eikä käyttöä siksi suositella. Kalanmaksaöljyä ei pidä käyttää raskauden aikana sen sisältämän A-vitamiinin vuoksi. Ravintolisinä myytävien valmisteiden puhtautta ei myöskään valvota säännöllisesti. ​

Sen sijaan monipuolisen ruokavalion - joka sisältää suositusten mukaisen määrän kalaa sekä muita pehmeää rasvaa sisältäviä ruoka-aineita - terveyshyödyt ovat kiistattomat myös sikiön ja lapsen kehityksen kannalta. Tärkeät omega-sarjan rasvahapot onkin siksi turvallisinta saada suoraan ravinnosta. Ravinnosta saadaan muitakin ravintoaineita, ja tällöin myös sekä omega-3 että omega-6 rasvahappojen saanti on tasapainossa. Kala-ateria 2-3 kertaa viikossa ja kasviöljyjen käyttö ruoanlaitossa riittää turvaamaan riittävän omega -rasvahappojen saannin myös raskauden aikana. Kalalle allergisten ja kasvisruokavaliota noudattavien odottavien äitien kannattaa keskustella neuvolassa ruokavaliosta, joka riittää turvaamaan omega-rasvahappojen riittävän saannin. 

Mikäli raskauden aikana käyttää Omega-3 valmisteita, niiden ja muiden kalaöljyvalmisteiden käyttö suositellaan lopetettavaksi vähintään 1 kk ennen suunniteltua leikkaustoimenpidettä tai oletettua synnytyksen ajankohtaa. Omega-3 valmisteet heikentävät veren hyytymiseen liittyvien trombosyyttien eli verihiutaleiden toimintaa. Verihiutaleiden toiminnan heikentyessä mm. vuotoriski on suurentunut toimenpiteiden yhteydessä.


Edellinen sivuSeuraava sivu