Stressin vaikutus unettomuuteen

​​Stressi liittyy usein unettomuuteen joko niin, että koettu stressi aiheuttaa unettomuutta, tai sitten unettomuus alkaa tuottaa stressiä.

​​​​​​
​Stressi vaikuttaa haitallisesti unen laatuun lisäämällä stressihormonien kasvua ja sitä kautta nostaa vireystasoa. Pitkään jatkunut stressitila on tavallisimpia unettomuuden aiheuttajia ja se vaikeuttaa terveiden elintapojen ylläpitämistä. Pitkään jatkuvat korkeat stressihormonipitoisuudet heikentävät autonomisen hermoston toimintaa, jolloin palautuminen ja unen laatu heikkenevät. Väsyneenä ja stressaantuneena on vaikea vastustaa rasvaisen ja sokerisen ruuan mielitekoja.​


Unettomuus johtuu aina ylivireydestä. Unettomuushäiriöiden hoito aloitetaan ylivireyden purkamisella.​ Alla vinkkejä avuksi.

Huolihetki

Huolta aiheuttavia asioita on hyvä käydä läpi vaikkapa puhumalla niistä toiselle ihmiselle. Voit myös ottaa käyttöön ns. huolihetken. Asioista huolehtimiselle kannattaa varata aikaa ja se kannattaa tehdä päivällä: jos et huolehdi päivällä, huolehdit yöllä ja unesi häiriintyy.


  • Varaa aikaa 15- 30 minuuttia huolien käsittelyyn
  • Kirjoita ylös huolet ja keskeneräiset asiat. Palaa niihin myöhemmin.
  • Mieti niihin liittyviä mahdollisia pelkoja.
  • Kirjaa ratkaisukeinot ja ajankohdat 
  • Suunnittele seuraavan päivän keskeisemmät tehtävät edellispäivänä


Huolihetki harjoitus​​ 

​Harjoittele tietoista läsnäoloa ja rentoutumista

​​



Edellinen sivuSeuraava sivu

 


 



Päivitetty  29.5.2019 10.32

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo