Syöminen, liikunta ja tyypin 1 diabetes

​Terveyttä edistä​vä syöminen

Tyypin 1 diabetesta sairastava voi syödä mieltymystensä mukaista tavallista terveellistä ruokaa. Diabeteksessa suositellaan laadullisesti samanlaista ruokavaliota kuin muullekin väestölle. Erillistä ateriasuunnitelmaa, diabetestuotteita tai sokeritonta ruokavaliota ei tarvita. Hiilihydraattien määrä voi vaihdella eri aterioilla, kun se huomioidaan ateriainsuliinin annostelussa.

Koska tyypin 1 diabetesta sairastavalla on lisääntynyt valtimotautien riski, ruoan kokonaisterveellisyyttä on arvioitava myös valtimotaudin vaaratekijöiden eli kohonneen verenpaineen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden ehkäisyn ja hoidon näkökulmasta.

Liikunta

Säännöllinen liikunta on hyödyllistä yleiskunnon ja sydänterveyden vuoksi kaikille.

Kestävyysliikunta ja muu lihastyö kuluttavat sokerivarastoja ja lisäävät pistetyn insuliinin imeytymistä ja tehoa, minkä vuoksi näiden aikana tai jälkeen verensokeri voi laskea liian alhaiseksi. Nopeatempoinen intervalliliikunta ja lihaskuntoliikunta voivat myös nostaa verensokeria heti liikunnan jälkeen. Liikuntaan liittyvä verensokerin lasku liian alas voidaan ehkäistä syömällä ylimääräistä hiilihydraattia ja / tai vähentämällä liikunnan aikana vaikuttavan insuliinin annosta.

 

Päivitetty  23.4.2021