Tyypin 2 diabetes ja liikunta

​​​​Liikunta on ”täsmälääke” tyypin 2 diabeteksessa. Lisäksi liikunnasta saa monenlaista muutakin terveyshyötyä ja hyvän mielen sekä paremman unen.

Liikunnan yleisten terveysvaikutusten ohella sen tavoitteena diabeteksessa on verensokerin alentaminen, laihtuminen ja painonhallinta sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskin pienentäminen.

Insuliinihoitoisen kannattaa keskustella oman hoitajan kanssa mahdollisesta insuliinin annoksen muuttamisesta liikunnassa. Muut verensokeria alentavat lääkevalmisteet eivät yleensä vaadi erityistä varautumista liikuntaan.

Vaikutus verensokeriin

Kestävyysliikunta ja lihaskuntoliikunta lisäävät insuliiniherkkyyttä ja laskevat verensokeria erityisesti aterian jälkeen. Mittaamalla verensokerin ateriaparit sellaisena päivänä kun ei liiku ja sellaisena päivänä kun liikkuu, näkee liikunnan vaikutuksen.

Apua laihtumiseen ja painonhallintaan

Liikkuminen auttaa pitämään painoa kurissa. Vaikka liikunnan lisääminen ei laihduttaisikaan, se vaikuttaa myönteisesti kehoon. Lihasmassa lisääntyy ja rasvan osuus vähenee. Muutos parantaa insuliiniherkkyyttä ja tehostaa sokeriaineenvaihduntaa.

Sydäntapahtumien riski alenee

Liikkuminen laskee kokonaiskolesterolia ja lisää hyvää HDL-kolesterolia. Liikkuminen tehostaa sydämen pumppaustoimintaa sekä alentaa verenpainetta ja leposykettä, jolloin sydämen työ vähenee. Tutkimusten mukaan säännöllinen liikunta on hyödyllisintä ja se pienentää sydäntapahtumien riskiä.

Hyöty tuki- ja liikuntaelimistöön

Teholtaan sopiva, kohtuullinen liikunta (esimerkiksi reipas kävely, kevyt hölkkä) vahvistaa luustoa ja niveliä ympäröiviä kudoksia. Samalla se alentaa tuki- ja liikuntaelinvaivoja ja nivelrikon riskiä.

tyypin 2 diabetes; liikunta

Kyllä

Päivitetty  27.5.2021