Mitä on normaali uni?

Nukkuessa keho ja mieli palautuvat päivän rasituksesta ja elimistö tekee korjaustöitä. Unen tarve on yksilöllistä, kuten myös unen ajoitus.

​​

Uni vaikuttaa ajatteluun, toimintakykyyn, muistiin ja tunteisiin. Unen aikana aivoista poistuu haitallisia aineenvaihduntatuotteita ja energiavarastot täyttyvät uudelleen. Riittävä uni parantaa jaksamista ja tarkkaavaisuutta sekä vaikuttaa elimistön puolustusjärjestelmään.

Keskimäärin ihminen tarvitsee unta 6-9 tuntia yössä. Unen määrän ja laadun riittävyydestä kertoo se, että herätessä olo on virkeä ja toimintakyky säilyy hyvänä koko päivän ajan. Useimmille tämä tarkoittaa 7-8 tunnin yöunia.

Normaali yöuni kulkee erilaisissa vaiheissa

Kaikilla ihmisillä uni on kaavamaista. Nukahtamisen jälkeen on ensin kevyttä perusunta, jonka jälkeen tulee syvän unen vaihe. Yöuneen kuuluu 3–4 syvän unen vaihetta, jolloin elimistössä tapahtuvat tärkeimmät palautumisen prosessit, pitkäaikaisen muistin sekä solujen huolto. Syvän unen vaiheiden väliin kuuluu vilkeunen eli REM-unen vaihe, jolloin nähdään unia, vaihdetaan asentoa ja saatetaan myös havahtua tai herätä.

Normaaliin uneen kuuluvat yölliset heräilyt. Raskas elämäntilanne, suru tai sairaudet voivat väliaikaisesti vaikuttaa uneen. Myös positiiviset muutokset voivat valvottaa. Tilapäinen unettomuus on osa normaalia tervettä elämää.

Mieltä voi rauhoittaa tieto, että vähemmänkin nukkuneena selviämme silti seuraavasta päivästä. Uni tulee kun on tullakseen. Ja huonounisten öiden jälkeen nukuttaa usein sitäkin paremmin.

Univaikeuksien pitkittyessä ja toistuessa on tärkeä pyrkiä tunnistamaan unettomuuteen vaikuttavat tekijät. Voit tutustua myös unenhuoltovinkkeihimme.

Seuraava sivu

uni; laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; unettomuus; ylipaino; laihdutus

Päivitetty  14.2.2020