Kohtuudella sokeria

Runsaasti sokeria sisältäviä ruokia ja juomia kannattaa nauttia harkiten.

Lisätty sokeri ja sokeripitoiset ruoat ja juomat sisältävät runsaasti energiaa, mutta vain vähän ravintoaineita.

Sokerissa ei ole lainkaan ravintoaineita, vain energiaa.

Kaupassa on hyvä tarkistaa tuotteiden tuoteseloste sekä huomioida tuotteen sokeripitoisuus. Sokeripitoisuus on usein merkitty 100 grammaa kohden. Suosi tuotteita, jotka sisältävät kohtuullisesti sokeria. Valintojen tukena voi käyttää alla olevia ohjenuoria koskien tuotteen sokeripitoisuutta:

  • jogurtti, viili, rahka tai kasvivalmiste enintään 10 g/100 grammaa
  • aamiaismurot, -puurot ja myslit enintään 15 g/100 grammaa
  • mehut, virvoitusjuomat ja kivennäisvedet sokerittomina tai vähäsokerisina.

Usein sokeri on ruoassa piilosokerin muodossa. Tuotteessa ei silmämääräisesti näytä olevan sokeria eikä tuote edes välttämättä maistu makealta. Tällaisia ovat esimerkiksi ketsuppi, sinappi ja muut maustekastikkeet.

Sokeripitoiset juomat sisältävät paljon energiaa, mutta nestemäinen ravinto ei tuo kuitenkaan samanlaista kylläisyyden tunnetta kuin kiinteän ruoan syöminen. Energiapitoiset juomat eivät myöskään yleensä korvaa tai vähennä syödyn ruoan määrää. Sokeripitoisten juomien vaihtaminen sokerittomiin juomiin vaikuttaa usein myönteisesti painoon.

Edellinen sivuSeuraava sivu

sokeri; laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; ruokavalio; laihdutus

Päivitetty  2.3.2020