Miksi liikkuisin?

Liikunta lisää hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Fyysisen kunnon lisäksi se kohentaa psyykkistä hyvinvointia ja luo hyviä mahdollisuuksia myös sosiaaliselle kanssakäymiselle.

Liike tekee hyvää

Liikunnalla on useita positiivisia vaikutuksia sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteen. Jokainen, pienikin liikehetki vaikuttaa kehoon myönteisesti! Säännöllinen liikunta kohentaa toimintakykyä ja terveyttä sekä ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia. Monet liikuntalajit vaikuttavat samanaikaisesti sekä kuntoon että terveyteen.

Painonhallinnan kannalta kaikki liike on hyväksi.

Liikunnan vaikutukset kehoon ja mieleen

Liikunta...

  • tehostaa aineenvaihduntaa
  • auttaa tunnistamaan nälkää ja rytmittämään syömisiä
  • lisää energiankulutusta
  • auttaa kohentamaan käsitystä siitä, mihin oma keho pystyy
  • auttaa sopeutumaan laihtumisen myötä tapahtuviin muutoksiin kehon koossa.

Ja säännöllisellä liikunnalla...

  • lihaskudoksen aktiivisuus lisääntyy ja lihaskunto voi parantua
  • koholla olevat veren rasva-arvot ja paastoverensokeri voivat alentua
  • poikkeava sokerirasituskoe voi normalisoitua
  • kohonnut verenpaine saattaa laskea
  • mieliala voi virkistyä
  • syvän unen laatu voi parantua.

Liikunta osaksi muuta elämää

Liikkumisen kokonaismäärä vaikuttaa olennaisesti painonhallintaan. Lihavuus vähentää usein arkista liikettä, koska suuren kehon liikuttelu voi tuntua vaivalloiselta tai jopa kivuliaalta. Vähäisempi arkiliike puolestaan heikentää fyysistä kuntoa ja jaksamista.

Arkiliikunnan kautta liikkumisen kokonaismäärää on usein helpoin lisätä. Aina ei siis tarvitse lähteä erikseen liikkumaan, vaan jo arjen aktiivisuuden lisäämisestä on apua. Arjen liikettä voi lisätä esimerkiksi istumista vähentämällä ja tekemällä askareita seisaallaan. Pienet liikkeet, kuten käsien nostelu, jalkojen heiluttelu ja liikehdintä seisoessa, voivat kuluttaa jopa 2 000 kilokaloria viikossa. Aktiivisesti liikehtivä voi päivässä kuluttaa energiaa jopa 500 kilokaloria enemmän kuin paikoillaan oleva.

Seuraava sivu

laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; laihdutus; liikunta

Päivitetty  20.2.2020