Juhlissa

Näillä vinkeillä laihduttaja varautuu etukäteen juhlatilanteisiin.

​​

Notkuvat herkkupöydät, erilaiset houkutukset ja juhlajuomat haastavat laihduttajan päätökset kevyemmästä ruokavaliosta.

Joskus sinun voi jopa t​ehdä mieli jäädä pois juhlista, koska arvelet houkutusten käyvän ylivoimaisiksi.

Juhlat ja herkkuhetket kuuluvat joustavaan painonhallintaan.

Näin varaudut juhliin:

Vinkki 1. Mieti tilannetta etukäteen

Mikä juhlassa on tärkeintä? Onko mukava tavata tuttuja, jutella, kuunnella musiikkia tai nauttia hyvästä ruuasta? Miten suuntaat juhlatilanteessa huomiosi näihin tärkeisiin asioihin ruokapöydän antimien ja herkkujen sijaan?

Vinkki 2. Suhtaudu joustavasti

Arjen valinnat ja toistuvat tottumukset ovat aina ruokavalion kannalta merkityksellisempiä kuin silloin tällöin tapahtuvat juhlahetket. Nauti siis juhlaherkuista kohtuullisessa määrin. Anna itsellesi lupa ennemmin kuin yrität kärvis​tellä totaalisesti kieltäytymällä juhlahetkistä.

Vinkki 3. Valmistaudu syömällä välipala

Syö kotoa lähtiessä terveellinen välipala, niin et ole nälkäinen juhlapöydän ääressä.

Vinkki 4. Juo lasi vettä

Juo lasi vettä, ennen kuin menet noutopöydän äärelle. Pidä vesilasi pöydällä koko ruokailun ajan ja hörpi vettä tasaisesti.

Vinkki 5. Ihastele kattausta, nauti tunnelmasta

Ennen kuin otat lautasta käteesi, katsele juhlapöydän antimia rauhassa. Nauti kauniista kattauksesta ja ruokien estetiikasta. Katsellessasi päätä, mitä ruokia aiot ottaa ja kuinka paljon.

Vinkki 6. Valitse herkut, joista oikeasti pidät

Muista, että kaikkea ei ole pakko ottaa. Päätä, millä perusteella valikoit, mitä haluat syödä. Jos haluat maistella kaikkia ruokia, ota vain pieni maistiaisannos ja asettele ruokapalaset kauniisti lautasellesi.

Vinkki 7. Kuuntele kylläisyyttäsi

Maistele ruokaa ja nauti siitä. Syö rauhallisesti, pureskele ruoka hyvin ja pidä taukoja eri ruokalajien välissä.

Edellinen sivu Seuraava sivu

hyvinvointi; terveys; painonhallintatalo; laihduttaminen; ravitsemus; juhlat; elintapamuutos; laihdutus; painonhallinta

Päivitetty  15.7.2020