Uni ei tule

Eikö uni tule silmään? Onko kehosi tai mielesi rauhaton? Tässä parhaat itsehoitovinkit nukkumisvaikeuksiin.

Kaikilla meistä on jossain kohtaa elämäämme nukkumisvaikeuksia, joten et ole ainut joka valvoo. Erilaiset huolet ja kivut voivat valvottaa, mutta tällaisten elämänvaiheiden jälkeen seuraa usein enemmän unta sisältäviä elämänvaiheita.

Unen määrä ja laatu muuttuvat iän ja hormonitoiminnan muutosten myötä. Moni meistä herää aamuyöllä nukahtaakseen sitten taas uudelleen.

Valvominen ei ole mukavaa, mutta mieltä voi rauhoittaa tieto, että vähemmänkin nukkuneena selviämme seuraavasta päivästä. Uni tulee kun on tullakseen. Huonounisten öiden jälkeen nukuttaa usein sitäkin paremmin.

Jos nukut yhdessä läheisesi kanssa, kerro hänelle mikä auttaa sinua saamaan unen päästä kiinni. Näin voit rauhassa esimerkiksi nousta ylös ja rauhoittua, kun läheisesi tietää, että voit kuitenkin hyvin. ​

Jos uni ei tule, voit kokeilla näitä vinkkejä:

Vinkki 1. Kirjoita ajatuksia ylös

Kirjoita ylös sinua vaivaavia ajatuksia. Päätä palata näihin ajatuksiin vasta seuraavana päivänä. Ajatukset odottavat muistikirjassasi.

Vinkki 2. Kuvittele mieliasioita

Kuvittele jotain mukavaa tekemistä, mielimaisemaa tai  tapahtumaa. Anna mielikuvien rentouttaa ja rauhoittaa sinua.

Tee etukäteen luontokuvista kansio tai kirjanen ja katsele näitä keräämiäsi kuvia. Kuvittele istuvasi kuvien maisemissa.

Vinkki 3. Rauhoita mieli hitailla teoilla

Nouse ylös, kävele hitaasti ja rennosti juomaan lasi vettä, teetä tai maitoa. Kun kävelet takaisin vuoteeseen, mieti miten mukava vuode on ja miten hyvältä tuntuu käydä levolle ja käpertyä peiton alle.

Kuuntele hetken aikaa sinua rauhoittavaa mielimusiikkiasi. Anna ajatusten liikkua musiikin mu​kana pois tästä yön hetkestä.

Lue hetken aikaa mieltä rauhoittavaa kirjaa tai lehteä. Jos pidät sudokuista tai sanaristikoista, tee sellainen rauhalliseen tahtiin.

Vinkki 4. Kokeile hengitysharjoitusta

Hengitysharjoitus on tehokas tapa lievittää stressiä ja edistää rauhallista oloa. Kokeile Mielenterveystalon hengitysharjoitusta.

Jos unettomuus kestää yli kaksi viikkoa ja alkaa vaikuttamaan jaksamiseesi, hakeudu lääkärin vastaanotolle.
Edellinen sivu Osion alkuun
laihduttaminen; uni; terveys; painonhallinta; laihdutus; painonhallintatalo; hyvinvointi; mielentaidot; harjoitus

Päivitetty  15.7.2020