Kannustuksen tarpeessa

Näistä harjoituksista saat kannustusta hetkiin, joissa tekisi mieli antaa periksi.

Miten toimia, kun tekisi mieli antaa periksi?

Harjoitus 1. Tekisi mieli antaa periksi

Painonhallinta vaatii sinnikkyyttä ja kärsivällisyyttä. Hengitä hetki ja huokaise. Katsele ympärillesi.

Kokeile jututtaa itseäsi seuraavilla tavoilla:

1. Onko tänään hyvä ja sopiva hetki antaa periksi?

2. Jos en tänään kuitenkaan anna periksi, sillä voin yhtä hyvin antaa periksi huomenna.

3. Jos nyt annan periksi, miltä huomenna tuntuu?

4. Miten olen aiemmin tällaisissa tilanteissa onnistunut pysymään päätöksissäni?

5. Mihin elämässäsi tärkeisiin asioihin laihduttaminen liittyy?​Annanko periksi myös näissä tärkeissä asioissa?

6. Mitä muuta voisin nyt tehdä tai pohtia seuraavan 15 minuutin ajan, jotta suuntaisin ajatukseni johonkin muualle? Voin sitten 15 minuutin kuluttua punnita uudelleen periksi antamista.​

Harjoitus 2. Oma tsemppilause

Tarvitsetko kannustusta tai haluatko saada ajatuksesi pois houkutuksista?

Sano tsemppilausetta useita kertoja ääneen tai toistele sitä hiljaa mielessäsi.

Seuraava lista on koottu suomalaisista sananlaskuista. Valitse itsellesi sopiva, muokkaa jotakin lausetta itsellesi sopivaksi tai keksi kokonaan oma lause.

  • Askel askeleelta portaita kiivetään
  • Ei lukemalla uimaan opi, veteen on mentävä
  • Ei puu ensi lyönnillä kaadu
  • Eteenpäin, sanoi mummo lumessa
  • Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
  • Jokainen pisara muovaa kiveä
  • Kevätkin keikkuen tulevi
  • Kipinästä tuli syttyy
  • Oppia ikä kaikki
  • Pienistä puroista ne isotkin joet kasvavat
  • Se mikä on ollutta, se on mennyttä
  • Tyvestä puuhun noustaan
  • Yrittänyttä ei laiteta
  • Ei makeaa mahan täydeltä
  • Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista
  • Kertaus on opintojen äiti
  • Vierivä kivi ei sammaloidu
  • Kellä maltti, sillä valtti
  • Joudu hätiköimättä, kiiruhda hitaasti
Edellinen sivu Seuraava sivu
laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; elintapamuutos; laihdutus

Päivitetty  15.7.2020