Reilusti kasviksia

Vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät ovat terveydestään ja painostaan huolehtivan ruokavalintojen perusta.

Puoli kiloa päivässä

Terveyden kannalta suositeltava määrä kasviksia on vähintään 500 grammaa päivässä eli noin 5−6 kourallista. Kasviksia kannattaa käyttää monipuolisesti sellaisenaan, salaat​eissa sekä muihin ruokiin lisättynä.

  • Kokeile erilaisia salaattireseptejä. Öljypohjaiset salaatinkastikkeet sopivat painonhallitsijalle.
  • Höyrytä, mikrota, keitä tai grillaa lämpimiä kasviksia.
  • Lisää kasviksia wokki- ja laatikkoruokiin, patoihin, keittoihin ja pyöryköihin.
  • Hyödynnä satokauden kasviksia ja kokeil​e rohkeasti uusia makuja!
Luo kasviksista ruokavalion perusta

Kasviksia voi halutessaan syödä pastan, riisin ja perunan tilalta. Täysjyväviljat kannattaa silti muistaa riittävän kuidun, vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin turvaamiseksi.

Vinkkejä kasvisten käytön lisäämiseen löytyy esimerkiksi Kotimaiset Kasvikset ry:n sivuilta

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; painonhallinta; kasvikset; painonhallintatalo; ruokavalio; laihdutus

Päivitetty  24.1.2020