Harkiten alkoholia

Alkoholi sisältää paljon energiaa ja voi hankaloittaa elintapamuutoksen toteuttamista.

Alkoholin energiapitoisuus on hyvin suuri: yhdessä grammassa alkoholia on energiaa seitsemän kilokaloria. Alkoholi voi lisätä ruokahalua ja aterialla syödyn ruoan määrää. Alkoholi voi myös herättää tai voimistaa mielitekoja.

Toistuva alkoholinkäyttö saattaa hankaloittaa elintapamuutosten toteuttamista. Alkoholi voi johtaa uusien hyvinvointitottumusten ja rutiinien unohtumiseen, esimerkiksi muuttamalla ruokailuajat epäsäännölliseksi. Tällöin voi olla haastavaa tehdä painonhallinnan ja omien arvojen kannalta järkeviä ruokavalintoja.

Alkoholilla on monenlaisia vaikutuksia painonhallintaan.

Alkoholi heikentää kehossa hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihduntaa, jolloin nämä varastoituvat herkemmin rasvaksi. Siten alkoholin käyttö altistaa painonnousulle. Alkoholin säännöllinen käyttö nostaa myös verenpainetta. Runsas, toistuva alkoholin käyttö vaikuttaa vitamiinien ja kivennäisaineiden aiheenvaihduntaan heikentämällä erityisesti A-vitamiinin, folaatin, tiamiinin, B6-vitamiinin, magnesiumin ja sinkin aineenvaihduntaa.

Alkoholi vaikuttaa palautumiseen ja unen laatuun heikentävästi. Väsyneenä nälkä ja mieliteot voivat kasvaa entisestään. Myös liikuntatottumusten ylläpito voi vaikeutua. Siten alkoholin vaikutukset painonhallintaan, kuten myös yleisesti terveyteen, ovat moninaiset ja pitkäkestoiset.

Maailman terveysjärjestön kehittämä kymmenen kysymyksen AUDIT-testi on todettu toimivaksi alkoholin käytön riskikulutuksen tunnistajaksi. Testaa ja arvioi omaa alkoholinkäyttöäsi Mielenterveystalon sivuilla.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; painonhallinta; ravitsemus; painonhallintatalo; lihavuus; ylipaino; elintapamuutos; ruokavalio; laihdutus; alkoholi

Päivitetty  6.4.2020