Laiskottaa, ei huvita

Kokeile näitä harjoituksia, kun olet päättänyt lähteä lenkille, mutta mieluummin jäisit juuri tänään kotiin.

​​
Mikä voisi olla pienin, hyvältä tuntuva liike?

Harjoitus 1. Sohva houkuttelee

Laiskottaako, vetääkö sohva puoleensa? Olitko päättänyt lähteä tai toivonut lähteväsi lenkille, mutta nyt et millään viitsisi?

Punnitse ​ajatuksiasi seuraavien kysymysten avulla.

  1. Mitä hyvää seuraa siitä, ettet muuta toimintataposi? Esimerkiksi: "Jään sohvalle, jolloin näen tv-ohjelman ja olen turvallisesti kotona."
  2. Mitä huonoja puolia sohvalle jäämisessä on?
  3. Mitä kurjalta tuntuvia seuraamuksia sohvailusta luopumisesta seuraa? Esimerkiksi: "Kengät kuraantuvat tai en ole kotona kun ystävä soittaa."
  4. Mitä hyvää seuraisi, jos lähtisit sohvailun sijaan liikkeelle?

Pohdi kutakin vastausta hetken aikaa ennen kuin siirryt seuraavaan.

Mikä tuntui vahvimmalta ajatukselta? Missä kohtaa huomasit, että ajatustavan muutos on mahdollista?​

Harjoitus 2. Motivaatiovaaka

Kokeile tätä harjoitusta, kun olet päättänyt lähteä lenkille, mutta jäisit mieluummin kotiin.

  1. Hetken mielihyvä
    • Tunnista tuntemus tai toive tämänhetkisestä mielihyvästä, esimerkiksi sohvalle lysähtämisestä ja keksien syömisestä.
  2. Sisäinen puhe
    • Millaisia ajatuksia ja itselle kerrottuja perusteluja tilanteessa on? Onko sinulla tapana perustella itsellesi, miksi sohvalle jääminen on viisaampaa?
  3. Merkitys
    • Palauta mieleesi, miksi päätit alkaa liikkua säännöllisesti. Mihin tärkeisiin asioihin elämässäsi oma kuntosi liittyy?
  4. Tavoitteet
    • Palauta mieleesi, millaisen tavoitteen olet asettanut omalle kunnollesi. Kuvittele hetki, että olet tavoitteessa ja teet​ jotakin mukavaa hyväkuntoisena. Mistä voit iloita?
  5. Valinnat
    • Nyt voit valita, jäätkö sohvalle vai lähdetkö kuntoilemaan. Mikä on viisasta? Millaista oloa eri valinnat sinulle tuottavat?
  6. Taidot
    • Huomaatko, että suunnittelun, kuvittelun ja päätöksenteon taidot vaikuttavat hyvinvointitottumuksiin?​

Mitä opit tästä pohdinnasta?

Harjoitus 3. Pienen liikkeen menetelmä

Tuntuuko pelkkä ajatus liikkeelle lähtemisestä raskaalta ja mahdottomalta? Kuvitteletko jo etukäteen, kuinka raskasta liikkuminen on tai kuinka paljon hengästyt?

Entä jos muuttaisit suunnitelmaasi ja sitä kautta saisit myös ajatuksesi muuttumaan?

Lupaa, ettet pakota itseäsi. Päätä vain kokeilla ja tutkia, mikä voisi olla pienin, hyvältä tuntuva liike.

  1. Mene maaten esimerkiksi sohvalle, haukottele ja ojenna kädet suoriksi vartalon jatkeeksi. Venytä vartaloosi pituutta ja tunne kehon jokainen ääriviiva.
  2. Nostele käsiä ja jalkoja ylös. Koukista vuorotellen nilkka ja jännitä jalka suoraksi.
  3. Nouse ylös sohvalta ja heiluttele käsiä ja jalkoja. Saat kevyen jumpan ja lämpimän olon.
  4. Päätä polkea kuntopyörällä vain yhden tv:n mainoskatkon ajan.
  5. Päätä mennä pihalle vain käyskentelemään ja katselemaan ympärillesi.
  6. Lähde ulos ja kävele talon tai korttelin ympäri hitaasti ympärillesi katsellen.

Huomio sitten tarkasti, miltä kehossa tuntuu pienen liikkeen jälkeen. Entä mielessä? Virkistyitkö?

Tuntuisiko hyvältä liikkua vielä lisää​, vai jatkatko kokeiluja huomenna?

Edellinen sivu Seuraava sivu
laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; harjoitus; liikunta; painonhallintatalo; mielentaidot; elintapamuutos; laihdutus; painonhallinta

Päivitetty  15.7.2020