Voimaharjoittelu

Hyvällä lihaskunnolla on merkittävä rooli toimintakyvyn ja terveyden kannalta. Riittävät voimatasot vaikuttavat niin arjessa jaksamiseen kuin työkykyynkin.

Lihasvoimatreeni auttaa painonhallinnassa

Lihaksia voidaan vahvistaa säännöllisellä lihasvoimaharjoittelulla. Lihasvoimaharjoittelu helpottaa painonhallintaa, sillä lihakset kuluttavat enemmän energiaa kuin rasvakudos. Mitä enemmän on lihasmassaa, sitä suurempi on energiankulutus myös levossa. Lihasmassan kasvattaminen auttaa ylläpitämään kehon energiantarvetta, joka vähenee painon laskiessa.

Lihasvoimaharjoittelulla voidaan ehkäistä laihtumisesta johtuvaa lihaskatoa. Hyvä lihaskunto auttaa jaksamaan arjessa, parantaa tasapainoa ja vähentää nivelten kuormitusta. Lihasvoima voi kehittyä missä iässä tahansa, kunhan harjoittelu on säännöllistä.

Miten liikkeelle?

Lihasvoimaharjoittelu kannattaa aloittaa maltillisesti oman kunnon mukaan ja kehoa kuulostellen. Kaksi kertaa viikossa on tehokas ja turvallinen määrä lihasvoiman ja lihasmassan kehittämiseen. Kuntosaliharjoittelu sopii lähes kaikille ikään ja kuntotasoon katsomatta. Kuntosalilla käyminen kannattaa aloittaa ohjatusti ja itselle räätälöidyn ohjelman avulla. Harjoittelun tulisi olla säännöllistä ja kuormittaa monipuolisesti kehon suuria lihasryhmiä.

Arjen mahdollisuudet

Arjesta löytyy paljon hyviä hetkiä lihaskunnon harjoittamiselle. Lihasvoimaa voi treenata esimerkiksi kävelylenkin yhteydessä tekemällä lyhyen lihaskunto-osuuden. Myös arjesta löytyy lihaskuntoa kohentavia töitä, kuten piha-ja puutarhatyöt sekä portaiden nousu.

Lihasmassan kasvattamiseksi harjoittelun on oltava säännöllistä ja lihasten vahvistuessa myös harjoittelun tulee muuttua vähitellen kuormittavammaksi.

Kokeile: Metsäjumppa (Video, Liikkuva aikuinen -ohjelma)

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; voimaharjoittelu; laihdutus; liikunta

Päivitetty  2.3.2020 7.54