Liikunta lihavuusleikkauksen jälkeen

Liikunta auttaa leikkauksesta toipumisessa ja tukee painonhallintaa.

​​​

Leikkauksen jälkeen liikunta on hyvä aloittaa rauhallisesti tehoa ja kestoa vähitellen lisäten. Ensimmäisten viikkojen aikana hyvää liikuntaa on rauhallinen kävely.

Kun suurin kilomäärä on leikkauksen jälkeen pudotettu, alkaa niin sanottu painonh​allintavaihe. Tässä vaiheessa liikunnan rooli kasvaa entisestään. Liikunta on erittäin tärkeää ottaa elämäntavaksi jo ennen leikkausta, jotta saavutettu painonpudotus jäisi pysyväksi.

Tärkeintä on liikkua säännöllisesti päivittäin. Lihavuusleikkauksen jälkeen hyviä ja nivelystävällisiä liikuntamuotoja ovat esimerkiksi​

  • kävely
  • sauvakävely
  • uinti
  • vesijuoksu
  • pyöräily.

Lihavuusleikkauksen jälkeen myös voimaharjoittelu on erityisen tärkeää. Leikkauksen jälkeen paino putoaa nopeasti, ja ilman lihaskuntoharjoittelua ja riittävää proteiininsaantia on vaarana lihaskato. Lihaskadon ehkäisemiseksi onkin tärkeää huolehtia myös monipuolisesta ruokavaliosta.

Lihaskuntoharjoitteet tulisi aloittaa jo ennen leikkausta, jotta lihasmassa on mahdollisimman hyvä leikkaukseen mentäessä. Samalla harjoitusten tekeminen muotoutuu hyvissä ajoin osaksi elämäntapaa.

Edellinen sivu Seuraava sivu
 

Päivitetty  16.7.2020