Houkutuksen äärellä

Mielihalun kohtaamista ja sen kanssa olemista kannattaa harjoitella. Samalla tulet tunnistaneeksi tunteita ja oman mielen toimintaa. Tässä muutama harjoitus avuksesi.

​​​​​​​
Mielihalujen kanssa elämistä voi harjoitella!

Harjoitus 1. Mielihalun heikentäminen

Mielihalu on mielikuvittelua. Silti sen myötä vesi herahtaa kielelle ja mielihalun kohteen maku, tuoksu ja väri muistuvat elävästi mieleen.​

Psykologien mukaan mielihalun kesto on yleensä 10-15 minuuttia, minkä jälkeen mielihalu vähenee tai häviää. Mielihalun tiedetään voimistuvan, jos sille antaa jatkuvasti periksi.

Mielihalun yllättäessä kokeile seuraavia keinoja:

  1. Tunnista, miten mielihalu sinulla tyypillisesti herää. Kuvitteletko mielihalun kohdetta lisää omassa mielessäsi, jolloin mielihalu kasvaa? Miten saat mielesi suuntautumaan johonkin muuhun kuin mielihalun kohteeseen?
  2. Totea ja nimeä mielihalu. Sano itsellesi: "Minulle tuli nyt tämä xx-mielihalu, mutta voin itse valita, miten annan sen vaikuttaa."
  3. Sano itsellesi, että mielihalu voi odottaa hetken. Sinun ei heti tarvitse antaa mielihalulle valtaa, vaan voit antaa sen olla ja asettua. Jos vielä 15 minuutin päästä tekee mieli, mietit asiaa sitten uudestaan.
  4. Suuntaa ajatuksesi johonkin muuhun mukavaan. Mieti vaikkapa tulevaa lomaa tai seuraavien viikkojen tulossa olevia, mukavia tapahtumia.
  5. Nouse ylös, heiluttele käsiäsi tai lähde pienelle kävelylle. Liikunnan tuottama mielihyvä auttaa selättämään mielihalun.
  6. Selätä mielihalu jollakin mukavalla tekemisellä: soita ystävälle, tee sanaristikko, lue lehteä tai kirjaa, kuuntele musiikkia. Mikä on sinun tapasi?

Harjoitus 2. Mielihalu suurennuslasin alle

Ajattele jotakin ruokaa, josta pidät tai syömiseen liittyvää tilannetta (esim. pizzaa, herkullisia juustoja, lämpimiä pihvejä, juhlapöytää).

  1. Tunnista ja huomaa sinulla tässä hetkessä oleva tunne. Sano hiljaa mielessäsi itsellesi: "Huomaan, että minulla on tunne."
  2. Kokeile, pystytkö nimeämään tuon tunteen. Tunnetko halun tai nälän tunteita, syyllisyyttä tai jotain muuta? Nimeä tunne, jonka huomasit: "Huomaan, että minulla on xxx t​unteita."
  3. Voit pohtia, mikä tuohon tunteeseen vaikutti, esimerkiksi: "Ajattelin ruokaa tai tilannetta, joka liittyi syömiseen."
  4. Hyväksy ja ota tunteesi vastaan. Sinun ei tarvitse pitää tunteestasi tai yrittää poistaa sitä. Anna vain tunteen olla siinä tekemättä mitään. Sano itsellesi: "Voin tuntea tämän tunteen ilman, että yritän muuttaa sitä tai työnnän sitä pois. Voin panna sen merkille ja antaa sen olla."
  5. Muista, että voit valita mitä teet. Voit opetella valitsemaan ja toimimaan toisin kuin tunteesi tai ajatuksesi sanovat.​

Tämä harjoitus kannattaa pitää mielessä ja tehdä sitä säännöllisesti. Harjoitusta kannattaa hyödyntää etenkin silloin kun tunnet voimakasta halua syödä jotakin.​

Harjoitus 3. Houkutusten ennaltaehkäisy

Tunnista arkeesi liittyvät tilanteet, joissa helpoiten annat periksi mielihaluille, nälkä yltyy tai tulet väsyneenä syöneeksi liikaa.

Osion alkuun Seuraava sivu
laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; elintapamuutos; mieliteko; harjoitus; laihdutus

Päivitetty  15.7.2020