Säännöllinen punnitseminen

​Säännöllinen punnitseminen ja vyötärönympäryksen mittaaminen ovat painonhallinnan apukeinoja, jotka voivat viitoittaa suuntaa muutostyöstölle.

​​​

Miksi säännöllinen punnitus on hyväksi?

Säännöllisesti itseään punnitsevat pääsevät parempiin painonpudotustuloksiin kuin puntaria karttavat. Säännöllinen painoseuranta auttaa huomaamaan, mihin suuntaan paino on kehittymässä. Kun vaa´alla käynnistä tekee itselleen rutiinin, on helpompi suhtautua vaakalukemaan neutraalisti ja havaita tekijöitä painonvaihtelun taustalla.

Puntarin lukema voi herättää myös hankalia tunteita

Aina vaakalukema ei välttämättä miellytä, mikä saattaa herättää hankalia tunteita. Joskus painossa ei ole tapahtunut odotettua muutosta. Tällöin kannattaa muistaa, ettei paino kerro kaikkia terveydessä tapahtuneita hyödyllisiä muutoksia. Ruokavalion laadussa, liikunnan määrässä tai esimerkiksi mielentaidoissa tapahtuneet muutokset tukevat hyvinvointia ja vaikuttavat terveyteen, vaikka ne eivät heti muuttaisi vaa’an lukemaa.

Terveellinen ja pysyvä painonpudotustahti on maltillinen. Maltillisen painonpudotuksen ei kuulukaan näkyä vaa'alla kovin tiheässä seurannassa. Paino ei koskaan laske täysin suoraviivaisesti, vaan painossa voi olla pientä luontaista vaihtelua muun muassa kehon nesteen määrän mukaan.

Miten paino kannattaa mitata?

Mieti, hyödytkö päivittäisestä punnituksesta vai käytkö vaa´alla kerran viikossa.

  • Viikottaisessa punnituksessa valitse jokin viikonpäivä ja merkitse se tarvittaessa kalenteriisi.
  • Painolukema on vertailukelpoisin, kun punnituksen tekee samalla vaa´alla.
  • Vaaka kannattaa pitää samassa paikassa, sillä joskus sen siirtäminen voi muuttaa lukemaa.
  • Hyvä tapa on tehdä punnitus aamulla heti vessassa käynnin jälkeen ennen syömistä tai juomista.
Osion alkuun Seuraava sivu
painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; elintapamuutos; vyötärönympärys; paino; itsehoito; lihavuus; ylipaino

Päivitetty  15.7.2020