Liikkumisen seuranta

​Liikkumisen seurantaan on olemassa monia tapoja.

Otettuja askeleita ja liikuttua matkaa voi seurata erilaisilla puhelimeen asennettavilla sovelluksilla. Harjoitusvaikutusten seurantaan taas sopivat parhaiten syketietoja mittaavat laitteet, kuten sykemittarit. Ne antavat tarkimman kuvan hengitys- ja verenkiertoelimistön rasituksesta. Vaikka markkinoilla on paljon liikunnan ja aktiivisuuden seurantaan tarkoitettuja laitteita, kannattaa muistaa, ettei siihen välttämättä tarvita erillisiä välineitä. 

Liikuntaa ja aktiivisuutta voi seurata pitämällä liikuntapäiväkirjaa. Päiväkirjaan voi merkitä esimerkiksi liikutun ajan ja tunnelmat liikunnan jälkeen. Myös päivittäisen askelmäärän voi kirjata ylös. Liikunnan seuraamisessa tärkeää on huomata kehityksen suunta. Välillä tulee viikkoja, jolloin ei ehdi liikkumaan, mutta tällöinkin voi huomata positiivisen muutoksen, kun katsoo keskimääräistä liikuntamäärää ja vertaa sitä useamman kuukauden taaksepäin.

Vinkkejä kunnon kehittymisen seurantaan

Helpoin tapa seurata kuntoa on tehdä sama lenkki säännöllisin väliajoin. Seuraamalla lenkkiin kulunutta aikaa voi huomata oman k​ehityksen. Mitä nopeammin lenkin saa tehtyä, sitä parempi on kunto. Lihaskunnon kehittymistä on helppoa seurata lihaskuntoliikkeiden kuten punnerrusten, vatsalihasliikkeiden ja kyykkyjen avulla. Lihaskuntoa voi mitata tekemällä liikkeitä niin monta kuin jaksaa tai vaihtoehtoisesti niin monta kuin ehtii esimerkiksi minuutin aikana. 

Edellinen sivu Osion alkuun
elintapamuutos; laihduttaminen; laihdutus; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; painonhallinta; ylipaino; lihavuus

Päivitetty  15.7.2020