Unenhuoltovinkkejä

Jos uni ei tule, kokeile näitä unenhuoltovinkkejä.

​​

  • Mene sänkyyn vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi.​​
  • Jos yöunet jäivät lyhyiksi, ota päivällä puolen tunnin päiväunet.
  • Jos makuuhuoneesi on kovin valoisa, harkitse pimennysverhoja.
  • Pidä iltarutiinit säännöllisinä.
  • Herää aamuisin aina samaan aikaan.
  • Syö kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala.
  • Rentoudu ennen nukkumaanmenoa.
  • Pyhitä sänky vain nukkumista varten.
  • Vähennä valaistusta illalla.
  • Tee huolihetki-harjoitus.

Huolihetki-harjoitus

​Jos huolet ja murheet valtaavat mielesi, kun menet nukkumaan tai heräät yöllä, voit hyötyä huolihetken pitämisestä. Huolihetki pidetään illalla, muttei liian lähellä nukkumaanmenoa. Varaa hetkeen 30 minuuttia.

Huolihetken aikana käy läpi kaikki sinua painavat huolet ja murheet. Keskity vain niihin ja jätä muut tekemiset siksi aikaa pois. Jos huolet alkavat vaivata muuhun aikaan päivästä, kirjoita ne ylös ja palaa niihin seuraavan huolihetken aikana.

​Tutustu Mielenterveystalon Unettomuuden omahoito-ohjelmaan. Tarvittaessa unettomuutta voidaan hoitaa myös psykoterapeuttisilla hoitomenetelmillä ja jopa lyhytkestoisella lääkehoidolla.

Edellinen sivu Seuraava sivu

laihduttaminen; uni; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; hyvinvointi; paino; harjoitus; laihdutus

Päivitetty  14.7.2020