Unenhuoltovinkkejä

Jos uni ei tule, voit kokeilla näitä unenhuoltovinkkejä.

  • Mene nukkumaan, kun sinua alkaa väsyttää.
  • Jos yöunet jäivät lyhyiksi, ota päivällä puolen tunnin päiväunet.
  • Harkitse pimennysverhoja, jos makuuhuoneesi on kovin valoisa.
  • Mene sänkyyn vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi.
  • Pidä iltarutiinit säännöllisinä.
  • Herää aamuisin samaan aikaan.
  • Syö kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala.
  • Rentoudu ennen nukkumaanmenoa.
  • Pyhitä sänky vain nukkumista varten.
  • Vähennä valaistusta illalla.
  • Tee huolihetki-harjoitus.

Huolihetki-harjoitus

Huolihetki ennen nukkumaanmenoa helpottaa nukahtamista. Kokeile harjoitusta.

Jos huomaat huolien ja murheiden valtaavan mielen mennessäsi nukkumaan tai yöllä herätessäsi, voit hyötyä huolihetken pitämisestä illalla ennen nukkumaan menoa. Varaa itsellesi 30 minuuttia aikaa illalla, esim. klo 18, ei kuitenkaan liian lähellä nukkumaan menoa. Käy tällöin läpi kaikki sinua painavat huolet ja murheet. Keskity vain niihin, jätä muut tekemiset täksi ajaksi pois. Jos huomaat huolien alkavan vaivata muuhun aikaan päivästä, kirjoita ne ylös ja palaa niihin seuraavan huolihetken aikana.

Tutustu Mielenterveystalon Unettomuuden omahoito-ohjelmaan. Tarvittaessa unettomuutta voidaan hoitaa myös psykoterapeuttisilla hoitomenetelmillä ja jopa lyhytkestoisella lääkehoidolla.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; uni; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; hyvinvointi; paino; harjoitus; laihdutus

Päivitetty  21.2.2020