Kun opettaja tuntee lapsen näköongelmat, pystyy hän tukemaan lapsen päivittäistä koulunkäyntiä ja sopeutumista yksinkertaisten toimenpiteiden avulla, kuten:
Lapsen täytyy istua luokan etuosassa.
Painetut materiaalit on mukautettava (kontrasti, koko).
Lapsella on myös oikeus saada enemmän aikaa tehtävien tekemiseen, käyttää suurennettuja oppimateriaaleja ja saada lisäaikaa kokeiden tekemiseen, myös esimerkiksi ylioppilaskokeisiin. Kohotason tai pöydän käyttö voi helpottaa päivittäistä koulutyötä.
Suomessa Valterin Onerva-koulu tarjoaa tukipalveluja näkövammaisen lapsen koululle.
Näkövammaisten liitto ry (NKL) on Suomen näkövammaisyhdistysten kattojärjestö, joka edistää sokeiden ja heikkonäköisten ihmisten oikeuksien toteutumista, tuottaa erityispalveluja ja toimii näkemisen asiantuntijana Suomessa.