Toipuminen synnytyksestä

Synnytysestä toipuminen, kehon palautuminen ja parantuminen ottavat oman aikansa. Hormonit vaikuttavat halukkuuteen ja limakalvojen kuntoon. Voit myös itse edesauttaa toipumista lantionpohjan lihaksien jumpalla.

Lapsivuodeaikana naisen kehossa tapahtuu jälleen suuria hormonaalisia muutoksia. Ensin romahtaa istukan tuottamien estrogeeni- ja progesteronihormonien määrä ja imetyksen alkaessa prolaktiini ja oksitosiini nousevat merkittävään rooliin. Imetyksen aikana munasarjojen hormonitoiminta lamaantuu niin, että estrogeenitasot pysyvät matalina ja kuukautiset pysyvät poissa jopa vuoden ajan, yleensä ainakin siihen saakka, kun yöimetys jatkuu. Myös munasarjojen testosteronituotanto vähenee imetyksen aikana, mikä vaimentaa seksuaalista halukkuutta. Vähäinen estrogeenin määrä ohentaa emättimen limakalvoja, tekee niistä herkästi verta vuotavat ja aristavat.

Raskausaikana kasvava kohtu painaa ja venyttää kudoksia, mikä altistaa gynekologisille laskeumille. Alatiesynnytys venyttää emätintä ja sen vieruskudoksia voimakkaasti, mutta emätin palautuu tästä venytyksestä yleensä jälkitarkastukseen mennessä (6–8 viikkoa synnytyksestä). Mikäli synnytyksessä on tullut vaurioita emättimeen tai välilihaan tai väliliha on jouduttu leikkaamaan (episiotomia), toipuminen vie pidempään. Erityisesti välilihan leikkauksen jälkeen perineumin alueella voi olla kipua viikkojen ajan. Synnytyksen jälkeen kestää noin 8–12 viikkoa ennen kuin emättimen ja klitoriksen seksuaalireaktiot, verekkyyden lisääntyminen ja kostuminen ja laajentuminen ja orgasmin intensiivisyys palautuvat.

Lue lisää:

Toipuminen synnytyksestä

Lantionpohjan lih​​​​​​asten harjoittelu

Lantionpohjan lihasten jumppa on erityisen tärkeää ja suositeltavaa synnytyksen jälkeen. Säännöllinen harjoittelu paitsi ehkäisee virtsankarkailua ja laskeumia, myös edistää oman kehon ja seksuaalireaktioiden tunnistamista. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset tukevat lantion elimiä ja lanneselkää sekä huolehtivat virtsan- ja ulosteenpidätyskyvystä. Voit ruveta aktivoimaan lantionpohjan lihaksia heti ensimmäisistä synnytyksen jälkeisistä päivistä lähtien.

Lantionpohjan lihakset sijaitsevat katseilta piilossa, lantion sisällä. Lantionpohjan lihasten voima ja hallinta saattavat heikentyä muun muassa raskauden ja synnytyksen myötä. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ovat voimakkaat ja niiden rentouttaminen onnistuu tarvittaessa. Ne toimivat yhteistyössä muiden lihasten kanssa ja aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia ponnistustilanteissa. Hyvän ryhdin hallinta ja yleiskunnosta huolehtiminen ovat tärkeitä kuntouttamista tukevia seikkoja.​

Lue lisää:

Kuntoutuminen raskauden ja synnytyksen jälkeen

Koska seksielä​​​​​män voi aloittaa?

Hyvä ajankohta seksielämän aloittamiselle synnytyksen jälkeen on yksilöllistä. Kun välilihan ja emättimen alueen kivut ovat poissa, yhdyntää voi kokeilla. Suurimalle osalle naisista ensimmäinen yhdyntä on kivulias.

Erityisesti imettäville äideille on suositeltavaa käyttää liukuvoidetta sekä estrogeenivoidetta vahvistamaan kuivia ja ohuita limakalvoja ainakin siihen saakka, kun oma kuukautiskierto (ja munasarjan hormonitoiminta) palautuu.

Estrogeenipaikallishoidon voi aloittaa esimerkiksi käyttämällä voidetta viikon ajan joka ilta ja sen jälkeen 2–3 kertaa viikossa. Toinen vaihtoehto on hormoniton, kosteuttavaa ainetta sisältävä emätinpuikko, joka kosteuttaa ja vahvistaa limakalvoa.

Milloin yhteys lääkäriin?

Lääkärin vastaanotolle on syytä hakeutua, mikäli omahoito ei auta, esiintyy epäselvää veristä vuotoa tai jos oireet viittaavat tulehdukseen. 

​​​Imetys, rinnat ja​​​​​​​​​​​​​​​​ seksu​aalisuus

Naisen rintojen katsotaan länsimaisessa kulttuurissamme liittyvän seksuaalisuuteen. Tämä asettaa rinnat kiistanalaiseen näkökulmaan imetyksen kannalta ja voi vaikuttaa negatiivisesti naisten käsityksiin imettämisestä. Rinnat ovat saattaneet olla suuri seksuaalisen nautinnon lähde molemmille osapuolille. Niiden selvä käyttötarkoituksen muutos voi olla aluksi epämiellyttävää ja aiheuttaa myös surua tai luopumisen tunnetta. Osa ihmisistä kokee imemisen erittäin epämiellyttävänä kivun loppumisesta huolimatta. Joillekin imetys voi tuottaa myös seksuaalista mielihyvää.​

Joskus imetyksen epäonnistuminen vaikuttaa negatiivisesti kehonkuvaan ja naisen omaan arvioon rinnoistaan. Saattaa olla, että sillä on myös negatiivinen vaikutus seksielämään. Suurin osa tottuu vauvan imemiseen ja rintojen uuteen käyttöön ja käyttäjään. Rinnat palautuvat myös seksuaaliseen käyttöön viimeistään imetyksen päätyttyä, mutta mahdollisesti jo paljon aiemmin.

Vi​​​nkki

Rintaliivejä kannattaa käyttää rakastellessa, jos maitoa alkaa oksitosiinin vaikutuksesta voimakkaasti herua. ​​

Ehkäisy ​​​lap​​​​​​​​sivuodeaikana

Lapsivuodeajan ehkäisy on monella pariskunnalla puutteellisesti hoidettu ja uuden raskauden pelko voi merkittävästi vähentää seksuaalista halukkuutta. Jos yhdyntöjä on ennen jälkitarkastusta, on kondomi yhdistettynä liukuvoiteeseen ja huolelliseen käyttöön hyvä menetelmä.

Jälkitarkastuksessa suunnitellaan jatkoehkäisy. Varmimpia menetelmiä ovat progestiinia sisältävät ehkäisytabletit (minipillerit), ehkäisykapselit ja kierukka. Kierukka ja kapselit voidaan asettaa jo jälkitarkastuksessa, ja pillerit voi aloittaa heti tarkastuksen jälkeen.

Mitä jos seksi ei​​​​​​​​​​​ kiinnosta?​

Lapsen syntymä on suuri mullistus pariskunnan elämässä, ja vastasyntyneen hoito vaatii ympärivuorokautista sitoutumista. Ruokintatavasta riippumatta vastasyntynyt syö useamman kerran yössä, ja yösyötöt jatkuvat yleensä ainakin puolen vuoden ikään asti. Katkonainen uni voi olla alkuun hyvin häiritsevää siihen tottumattomalle. Univelka, kehon toipuminen synnytyksestä sekä synnytyksen jälkeiset hormonaaliset muutokset asettavat haasteita parisuhteelle ja seksuaalisuudelle.

Joskus seksuaalisissa haluissa on eriparisuutta. Onkin tärkeää keskustella haluista ja toiveista jo ennen lapsen syntymää. Yhdessä kumppanin kanssa voidaan käydä erilaisia vaihtoehtoja eri ongelmatilanteiden varalle ja vahvistaa parisuhdetta etukäteen. Sooloseksi, masturbaatio tai itsetyydytys, miten asian haluaakin kuvata, on loistava tapa lähteä tutustumaan omaan kehoon uudelleen muuttuneen tilanteen jälkeen. Sooloseksi on myös helppo tapa tasata halujen eriparisuutta. Itseensä tutustuminen ja itsensä tunteminen on hyvä nähdä voimavarana parisuhteen seksuaalisuudelle.​

Seksuaalisuus ja seksi eivät säily samana lapsiperheessä, kun jaksaminen, aika ja mahdollisuudet ovat uudessa elämäntilanteessa rajallisia. Äidin ja isän rooleista pitäisi pystyä hetkeksi irrottautumaan, jotta voidaan olla jälleen rakastavaisia ja heittäytyä nauttimaan intiimeistä iloista. Tasa-arvoinen kotitöiden ja lapsenhoidon jakaminen sekä hellyys ja kosketus arjessa nivovat pariskuntaa yhteen ja antavat tilaa ja virittävät seksuaalisuudelle. Mikäli haluttomuudesta tulee ongelma, tulisi muistaa, että tapoja nauttia seksuaalisuudesta on lukuisia ja yhdyntä on niistä vain yksi. Lohdullista on myös se, että lapsivuodeaika ja pikkulapsiperhevaihe ovat rajallinen aika. Hormonaalisen tilanteen normalisoituessa ja lapsen kasvaessa tilanne todennäköisesti muuttuu jälleen lähemmäksi aiempaa elämäntilannetta, ellei sitten paremmaksi. Moni naisista nimittäin raportoi seksielämänsä olevan parempaa synnytyksen jälkeen!