Unettomuus

Unettomuus ei ole varsinainen häiriötila, vaan oire jostakin. Keskeistä on unettomuuden perussyyn hoito ja hyvä unihygienia.

​​​Tilapäinen unettomuus on oire, josta jokainen kärsii jossain elämän vaiheessa. Fyysiset oireet tai muutokset elämässä häiritsevät helposti unirytmiä. Huolet ja levottomuus siirtävät nukahtamista, tai levoton uni herättää vain lyhyen yöunen jälkeen.

Syyt ja aiheuttajat

Unettomuudessa on hyvä muistaa, että unettomuus ei ole varsinainen häiriötila, vaan oire jostakin. Keskeistä on löytää unettomuuden perussyy, eikä ainoastaan pyrkiä unettomuuden poistamiseen tai lievittämiseen.

Monet fyysiset oireet, kuten kivut, epämukava olo, närästys, hikoilu ja lisääntynyt virtsaamisen tarve, hankaloittavat nukahtamista ja häiritsevät unta. Myös masennus, ahdistuneisuus tai pelkotilat vaikeuttavat nukahtamista tai lyhentävät yöunta. Unihäiriön hoito perustuu aina perussyiden kartoitukseen ja niiden hoitamiseen unettomuuden oirehoidon rinnalla.

Hoito

Unettomuuden hoito perustuu aina perussyyn kartoitukseen ja hyvään kokonaisvaltaiseen hoitoon. Varsinaisen unihäiriön hoito on ensisijaisesti hyvästä unihygieniasta huolehtimista.

Vaikeutunutta unettomuutta hoidetaan myös unihäiriöön tarkoitetuilla lääkkeillä, rauhoittavilla lääkkeillä tai esimerkiksi masennuslääkkeillä, joilla on rentouttava ja unen tuloa helpottava vaikutus.

Omahoito

Unettomuuden hoito on isolta osin omahoitoa ja hyvästä unihygieniasta huolehtimista. Unihygienia on omien olosuhteiden ja käytäntöjen huomioimista nukahtamista ja unta edesauttavasti.

Omaan unihygieniaan voi vaikuttaa ylläpitämällä mahdollisuuksien mukaan luonnollista päivärytmiä ja säännöllisiä iltarutiineja. Ympäristön, jossa nukutaan, tulisi olla rauhallinen, pimeä tai hämärä ja sopiva lämpötilaltaan. Vuoteen ja petivaatteiden tulisi olla käyttäjälleen miellyttäviä.

Piristävien juomien, kuten kahvin, teen tai muiden kofeiinipitoisten juomien nauttiminen ennen nukkumaan käyttöä voi vaikeuttaa nukahtamista. Alkoholi voi väsyttävänä auttaa uneen pääsemisessä, mutta se heikentää unen laatua ja pitkäaikaisessa käytössä aiheuttaa muun muassa ahdistusta, riippuvuutta ja sosiaalisia ongelmia.

Vaikeiden asioiden tai konfliktien läpikäyminen ei sovi iltaan, jolloin on jo luonnollisesti väsynyt ja voimavarat ovat kuluneet päivän aikana. Nukahtamista edesauttaa miellyttävien asioiden tekeminen tai muisteleminen ennen nukahtamista.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Unettomuuden hoito on isolta osin omahoitoa ja hyvästä unihygieniasta huolehtimista.