Kuoleman äärellä olemme aikuisina usein hämmentyneitä eikä sopivia sanoja aina ole helppo löytää. Lapset sen sijaan vasta opettelevat kuoleman merkitystä ottaen mallia ympäristöstään. Alle kouluikäiset pohtivat usein hyvinkin suorasukaisesti ja mutkattomasti erilaisia kuolemaan liittyviä asioita. Kouluiässä, kun ymmärryskyky alkaa riittää kuoleman lopullisuuden käsittämiseen, alkaa teema muuttua tunnepitoisemmaksi. Nuorilla on jo hyvin realistinen ymmärrys vakavasti sairastumisesta ja kuolemasta.
Jos lapsi ei ota kuolemaa puheeksi, se ei tarkoita, etteikö hän miettisi sitä tai pelkäisi. Se voi tarkoittaa sitä, että lapsi on aistinut aiheen olevan kielletty ja kipeä tai pelkää itse niin paljon, ettei rohkene ottaa asiaa puheeksi. On hyvä muistaa, että kouluikäisellä lapsella on usein jo paljon sellaista tietoa esimerkiksi kavereiden tai internetin kautta, josta vanhempi ei ole tietoinen. Pahimmillaan lapsi tarkkailee jatkuvasti, onko vanhempi tai sisarus kuolemassa, koska ei voi luottaa siihen, että hänelle kerrottaisiin totuus. Tällöin lasta voi helpottaa kertomalla, että äiti / isä / sisarus / isovanhempi ei ole tällä hetkellä kuolemassa sairauteen, mutta hänelle kerrotaan, jos tai kun näin tapahtuu. Nuorelta voi myöskin suoraan kysyä, miten hän toivoo itselleen kerrottavan muutoksista.
Kun tulee hetki, jolloin kuoleman tiedetään olevan lähellä, tulee siitä kertoa lapselle. Rakkaan menettäminen on vielä tuskallisempaa, jos siihen ei ole pystynyt valmistautumaan. Parhaimmillaan lapsi on jo aiemmin saanut tietoa sairaudesta, joka helpottaa uuden tiedon vastaanottoa.
Lapsen ikä ja kehitystaso ovat keskeisessä osassa määrittämässä mitä ja miten kuolemasta puhutaan. Yleisiä vinkkejä vanhemman / sisaruksen / läheisen kuolemasta kertomiseen:
Varaa hetki keskeytyksetöntä aikaa ja rauhallinen paikka. Ota mukaan puoliso, kumppani tai joku muu lapselle läheinen aikuinen. On mahdollista pyytää avuksi myös ammattihenkilöitä; esimerkiksi palliatiivisen yksikön sairaanhoitajaa, sosiaalityöntekijää, psyykkisen tuen ammattilaisia tai sairaalapappia.
Aloita puhumalla siitä mitä lapsi ajattelee olevan tapahtumassa: ”Mitä ajattelet, miten sairastunut voi tällä hetkellä?”. Lapsi on luultavasti pistänyt merkille monenlaisia vihjeitä tilanteen vaikeutumisesta. ”Millaisia muutoksia olet huomannut? Mitä luulet, mistä ne kertovat? Pelottaako sinua äidin / isän / sisaruksen / isovanhemman kuolema?” Älä oleta, vaan kysy ja kuuntele.
Kerro tilanteen muuttuneen verrattuna aiempaan. Jos lapsella oli aiemmin käsitys, että hoito auttoi parantamaan tai hidastamaan tautia, kerro, että näin ei enää valitettavasti ole, vaikka kaikki olisivat toivoneet sairastuneen paranemista. ”Lääke / hoito ei auta enää, se ei pysty poistamaan / estämään sairautta. Tauti pahenee, eikä sairastuneen keho enää pysty toimimaan niin kuin sen kuuluisi. Lopulta keho lakkaa toimimasta, ja silloin läheinen kuolee.”
Vaikka kiertoilmaukset tuntuisivat helpottavalta, käytä kuitenkin oikeita sanoja. Esimerkiksi puhu kuolemasta ”ikiuneen nukahtamisen” tai ”pois nukkumisen” sijaan.
Kerro miten elämä jatkuu sittenkin, kun äiti / isä / sisarus / isovanhempi on kuollut, kuka pitää lapsesta huolta, onko jotakin järjestelyjä mitkä koskevat lasta (esimerkiksi pitääkö muuttaa) ja keneltä perhe saa tukea. Lasta voi helpottaa kuulla, että vaikka suru on suuri ja kulkee elämässä pitkään, hän jatkaa kasvamista kohti aikuisuutta ja tulee vielä iloisia hetkiä.
Kysy mitä lapsi ajattelee kertomastasi ja miten hän ymmärtää puhutut asiat.
Rohkaise lasta puhumaan tai kysymään milloin vain hänelle tulee mieleen jotain asiaan liittyvää. Lapsen kysymykset voivat olla hyvin konkreettisia:
Mihin kuollut menee? Tuleeko arkussa kylmä? Voiko kuolleelle soittaa?
Saako perhe asua samassa kodissa? Pääseekö kesällä enää huvipuistoon tai voiko asiaa x tehdä ilman äitiä / isää / sisarusta / isovanhempaa?
Lapsi voi kysyä samaa asiaa uudestaan ja uudestaan, toivoen erilaista vastausta. Vastaa kärsivällisesti samalla tavalla, lapsen mieli yrittää sopeutua uuteen tietoon.
Jos lapsen kysymys saa sinut tolaltasi, koita kuitenkin ilmaista kiitos siitä, että lapsi kysyi kysymyksen. Voit todeta ”Tärkeä kysymys, puhutaan tästä lisää, kun olen ensin ehtinyt vähän miettiä asiaa”. Myös en tiedä on hyvä ja sallittu vastaus.
Puhumisen jälkeen on hyvä siirtyä tekemään jotakin muuta arkista tai mukavaa: voisiko esimerkiksi katsoa yhdessä elokuvaa, pelata, lukea kirjaa, piirtää tai tehdä jotakin muuta vakauttavaa.
Lapset reagoivat omilla moninaisilla tavoillaan. He voivat olla epäuskoisia, surullisia, pettyneitä, vihaisia sairaalle, hämmentyneitä tai ihan kun mitään ei olisi tapahtunut. Palaa asiaan myöhemmin uudestaan selvittääksesi mitä lapsi ymmärsi ja varaudu käymään keskustelu uudestaan.