Inför döden är vi vuxna ofta förvirrade och det är inte alltid lätt att hitta de rätta orden. Barn däremot håller ännu på att lära sig vad döden innebär och tar efter omgivningen. Barn under skolåldern funderar ofta ganska direkt på olika saker i anslutning till döden. I skolåldern när man börjar förstå dödens bestående karaktär blir temat mer emotionellt. Unga har redan en mycket realistisk uppfattning av insjuknande och döden.
Om barnet inte tar upp döden betyder det inte att hen inte tänker på eller är rädd för den. Det kan betyda att barnet har anat att temat är förbjudet och smärtsamt eller själv är så rädd att hen inte vågar föra saken på tal. Det är bra att komma ihåg att barn i skolåldern ofta redan har mycket kunskap som föräldern inte är medveten om, som barnet har erhållit via kompisar eller internet. I värsta fall håller barnet ständigt uppsikt om föräldern eller syskonet håller på att dö, eftersom hen inte kan lita på att man berättar sanningen. Då kan det lugna barnet om man berättar att mamma/pappa/syskonet/morföräldern inte för närvarande håller på att dö, men att man berättar för barnet om det händer. Man kan också direkt fråga en ungdom hur hen vill få veta om förändringar.
När den tiden kommer då man vet att döden är nära ska man berätta om det för barnet. Det är ännu mer smärtsamt att förlora någon man älskar om man inte har kunnat förbereda sig på det. I bästa fall har barnet redan fått veta om sjukdomen, vilket underlättar mottagandet av den nya informationen.
Barnets ålder och utvecklingsnivå spelar en central roll i fastställandet av vad man säger och hur man talar om döden. Vanliga tips för att berätta om förälderns/syskonets/en närståendes död:
Reservera en stund av oavbruten tid och en lugn plats. Ta med dig din partner eller någon annan vuxen som står barnet nära. Det är möjligt att be om hjälp av professionella, till exempel sjukskötare, socialarbetare, professionella inom psykiskt stöd eller sjukhusprästen på den palliativa enheten.
Börja med att prata om vad barnet tror är på gång: ”Vad tror du, hur mår den insjuknade just nu?”. Barnet har antagligen lagt märke till många tecken på att situationen har försämrats. ”Hurdana förändringar har du lagt märke till? Vad tror du de betyder? Är du rädd för att mamma/pappa/syskonet/morföräldern ska dö?” Anta inte, utan ställ frågor och lyssna.
Berätta att situationen har förändrats från tidigare. Om barnet tidigare hade en uppfattning om att vården hjälpte att bota eller bromsa upp sjukdomen, berätta att det tyvärr inte längre är så, trots att alla hade hoppats att den insjuknade skulle ha blivit frisk. ”Medicinen/vården hjälper inte längre och kan inte ta bort / förhindra sjukdomen. Sjukdomen blir värre, och den insjuknades kropp fungerar inte längre som den ska. Till slut slutar kroppen fungera, och då kommer vår närstående att dö.”
Trots att eufemismer kan kännas bättre ska du använda de rätta orden. Tala till exempel om döden i stället för ”att somna in för evigt” eller ”gå bort”.
Berätta hur livet fortsätter när mamma/pappa/syskonet/morföräldern har dött, vem som tar hand om barnet, om det finns arrangemang som gäller barnet (ska man till exempel flytta) och vem ger familjen stöd. Det kan vara lättande för barnet att höra att hen fortsätter växa och blir vuxen och att det fortfarande kommer glada stunder, trots att sorgen är stor och pågår länge.
Fråga vad barnet tänker om det du berättat och hur hen förstår det som diskuterats.
Uppmuntra barnet att prata eller ställa frågor alltid när hen funderar på något. Barnets frågor kan vara mycket konkreta:
Vart går den som dött? Blir det kallt i kistan? Kan man ringa den som dött?
Får familjen bo i samma hem? Åker man till nöjesparken på sommaren eller kan man göra x utan mamma/pappa/syskonet/morföräldern?
Barnet kan ställa samma fråga om och om igen och hoppas på ett annorlunda svar. Svara tålmodigt på samma sätt, barnets sinne försöker anpassa sig till den nya informationen.
Försök uttrycka tacksamhet för att barnet ställde frågan, även om frågan gör dig upprörd. Du kan konstatera ”Det var en viktig fråga, vi kan prata mer när jag har hunnit fundera på saken”. Det är också acceptabelt att säga att man inte vet svaret.
Efter att man pratat är det bra att börja göra något annat, något vardagligt eller trevligt: man kan till exempel titta på en film, spela, läsa en bok, rita eller göra något annat stabiliserande.
Barnen reagerar på sina egna varierande sätt. De kan vara misstrogna, sorgsna, besvikna, arga på den som insjuknat, förvirrade eller bete sig som om inget har hänt. Återkom till saken senare för att ta reda på vad barnet förstod och var beredd på att diskutera på nytt.