Apuvälinepalveluprosessi on osa asiakkaan muuta kuntoutus- ja hoitoprosessia tai palvelukokonaisuutta. Apuvälinepalveluprosessi on aina yksilöllinen, joka lähtee asiakkaan tarpeista ja tavoitteista. Prosessin tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn tukeminen tarkoituksenmukaisilla apuvälineillä.
|
Yleisiä ohjeita apuvälinepalvelun prosessista
Apuvälinepalveluprosessi on usein monitahoinen ja prosessiin osallistuu usein asiakkaan ja hänen läheistensä lisäksi terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä eri yhteistyötahoja. |
|
Apuvälinepalvelun tarpeen havaitseminen ja palveluun hakeutuminen
Apuvälinetarpeen perustana on havaittu toiminnallinen ongelma. Perusterveydenhuollon vastuulla on ohjata apuvälineen tarvitsija oikeiden palvelujen piiriin. |
|
Apuvälineen ja apuvälinepalvelun tarpeen arviointi
Apuvälinetarpeen arvioinnin lähtökohtana ovat asiakkaan tavoitteet toiminnalleen, hänen toimintakykynsä ja toimintaympäristönsä. |
|
Apuvälineen sovitus, kokeilu ja valinta
Apuvälineen valinta tehdään yhteisymmärryksessä käyttäjän kanssa. Tavoitteena on löytää käyttäjän tarpeisiin, toimintakykyyn ja toimintaympäristöön soveltuva apuväline. |
|
Apuvälineen muutostyöt
Apuvälineen muutostyötarve tulee yleensä esiin kokeilun ja sovituksen yhteydessä. Apuvälinealan asiantuntija suunnittelee tarvittavat muutostyöt yhdessä käyttäjän kanssa. |
|
Apuvälineen käytön ohjaus
Apuvälineen käyttöä harjoitellaan tarvittaessa useiden ohjauskertojen aikana apuvälineen käyttäjän toimintaympäristössä vaihtelevissa olosuhteissa. |
|
Apuvälineen luovutus käyttöön
Apuvälineen käyttäjän tulee saada terveydenhuollon toimintayksiköstä kirjallinen lainaustosite apuvälineen luovutuksen yhteydessä. |
|
Apuvälineen huolto ja korjaus
Apuvälineen käyttäjä vastaa apuvälineen käyttökuntoisuuteen liittyvistä toimista, kuten apuvälineen puhdistuksesta ja yksinkertaisista käyttöön liittyvistä toimenpiteistä, saamiensa ohjeiden mukaisesti. |
|
Apuvälineen käytön seuranta
Apuvälineen käytön seuranta mahdollistaa sen toimintakuntoisuuden, turvallisuuden ja sopivuuden jatkuvan arvioinnin. |
|
Apuvälineen palautus
Apuväline palautetaan sen luovuttaneelle taholle apuvälineen käytyä tarpeettomaksi. Apuväline puhdistetaan ja huolletaan ennen seuraavaa lainausta. |
|
Apuvälinepalveluiden laadun seuranta
Apuvälinepalvelun laadun seurantaan sisältyvät asiakaskyselyjen lisäksi palvelun kattavuuden, toimivuuden ja kustannusten arviointi. |