Motion

God fysisk kondition ökar din motståndskraft och hjälper dig läka snabbare efter infektioner och sjukdomsskov.

​​​​​​​​Motion som gör dig andfådd förbättrar lungfunktionen och stärker andningsmusklerna samt hjälper till att få bort slem ur luftvägarna. Motion har också en positiv inverkan på humöret och sömnkvaliteten.

Rekommenderad veckomotion

Alla vuxna rekommenderas lagom ansträngande uthållighetsmotion minst 150 minuter i veckan. Lagom ansträngande uthållighetsmotion kan vara t.ex. en rask promenad, stavgång eller cykling (under 20 km/h). Alternativt rekommenderas mer ansträngande motion som löpning, aerobics eller längdskidåkning 75 minuter i veckan.

Alla rekommenderas dessutom motion som bevarar eller ökar muskelstyrkan- eller uthålligheten – som gymträning, jympa, stretching eller dans – minst 2 dagar i veckan.

Dessutom rekommenderas motion som bevarar och utvecklar rörligheten och balansen som t.ex. gymnastik i hemmet, för personer över 65 år.

Med hjälp av Borgskalan kan du uppskatta motionsträningens ansträngningsnivå ur hälsomotionssynvinkel.

Läs mer:

Borgskalan (PDF, på finska)

Det är bra att kunna skilja mellan andfåddhet och andnöd när man har en lungsjukdom. Andfåddhet lättar efter en stund när ansträngningen är över.

Andnöd stoppar oss och kan fortsätta eller till och med förvärras när ansträngningen är över. Man bör alltid ha med sig ett vidgande läkemedel när man motionerar. Man kan ta det före eller efter motionen.

Kan jag motionera när jag är sjuk?

Lindrig snuva och halsont förhindrar inte lätt motion, men du ska undvika att motionera om du har feber eller muskelvärk eller är trött.​

Du bör undvika tung motion om du har feber, då det kan göra att du får en hjärtmuskelinflammation eller till och med blodförgiftning.

​Influensapatienter rekommenderas dock lätt motion eller uppstigning från sängen då och då, för ren sängvila försämrar den allmänna konditionen.​​

När kan jag börja motionera efter en förkylning?

Du kan börja röra på dig försiktigt när symtomen är borta. Utöva bara lätt motion lika länge som du hade symtomen. Efter t.ex. två veckors sjukdom ska du fortsätta med lätt motion i två veckor.

Det tar omkring 2–3 månader att hämta sig helt efter en veckas förkylning med feber, och för tung motion kan förlänga återhämtningen.

Gruppmotion

Många organisationer anordnar motionsgrupper för personer med en lungsjukdom. Exempelvis "Happiliikkuja" är ett program som erbjuder guidad, kostnadsfri motion för alla intresserade andningssjuka. Titta närmare på de lokala organisationernas utbud. Be ett hälsovårdsproffs om mer information.

Läs mer:

Happiliikkuja (på finska)

​Öppen rehabilitering anordnas också inom öppenvården. Städer har också rehabiliteringsgrupper för specialgrupper. Genom dem kan man delta i t.ex. jympa, självständig träning på gymmet och i bassängen, guidad gymträning och vattenjympa.

Mer om temat i Hälsobyn

I tjänsten Rehabiliteringshuset.fi hittar du information om stöd för din övergripande rehabilitering. Med hjälp av Rehabiliteringshuset kan du aktivt främja din funktionsförmåga. Där hittar du information och anvisningar för din livsstil, en meningsfull vardag och livsförändringar.


Föregående sidaNästa sida

 

 

 

Uppdaterad  1.10.2019 12.41