Liikunta

Hyvä fyysinen kunto lisää vastustuskykyäsi sekä auttaa sinua parantumaan infektioista ja keuhkosairauden pahenemisvaiheista nopeammin.

​​​​​​​​Hengästyttävä liikunta tehostaa keuhkojen toimintaa ja vahvistaa hengityslihaksia sekä auttaa liman poistumista hengitysteistä. Liikunta vaikuttaa positiivisesti myös mielialaan ja unenlaatuun.

Viikottainen liikuntasuositus

Kaikille aikuisille suositellaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaaainakin150 minuuttia viikossa. Kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa ovat esimerkiksi reipas kävely, sauvakävely tai pyöräily (alle 20 km/t). Vaihtoehtoisesti rasittavampaa liikuntaa, kuten juoksua, aerobicia tai maastohiihtoa, suositellaan 75 minuuttia viikossa.

Lisäksi kaikille suositellaan lihasvoimaa tai -kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa – vaikkapa kuntosaliharjoittelua, jumppaa, venyttelyä tai tanssia – vähintään 2 päivänä viikossa

Näiden lisäksiyli 65-vuotiaille suositellaan lisäksi liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävää ja kehittävää liikuntaa, esimerkiksi kotivoimistelua.

Borgin asteikolla voit arvioida liikuntaharjoitteesi rasittavuutta terveysliikuntanäkökulmasta.;

Keuhkosairauksissa hengästyminen ja hengenahdistus on hyvä osata erottaa toisistaan. Hengästyminen helpottaa hetken kuluttua rasituksen päättymisestä.

Hengenahdistus sen sijaan pysäyttää ja voi rasituksen päättymisestä huolimatta jatkua tai jopa pahentua. Avaava lääke kannattaa pitää aina mukana, kun harrastaa liikuntaa. Sitä voi käyttää liikuntaa ennen tai sen aikana.


Voinko liikkua sairaana?

Lievä nuha ja kurkkukipu eivät estä kevyen liikunnan harrastamista, mutta liikkumista tulee välttää jos sinulla on kuumetta, lihaskipua tai väsymystä.​

Raskasta liikuntaa tulee välttää kuumeisena, sillä se voi altistaa sydänlihastulehdukselle tai jopa verenmyrkytykselle.

​Flunssapotilaille suositellaan kuitenkin kevyttä liikkumista tai sängystä ylös nousemista ajoittain, sillä pelkkä vuodelepo heikentää yleiskuntoa.​​

Milloin voin aloittaa liikunnan flunssan jälkeen?

Voit alkaa liikkumaan varovasti, kun oireet ovat hävinneet. Harrasta vain kevyttä liikuntaa yhtä kauan kuin oireet kestivät. Esimerkiksi kahden viikon sairauden jälkeen kevyttä liikuntaa jatketaan kaksi viikkoa.

Täydellinen toipuminen viikon pituisesta kuumeisesta flunssasta kestää noin 2-3 kuukautta ja liian raskas liikunta voi pidentää toipumista.​​​

Ryhmäliikuntamahdollisuuksia

Monet järjestöt järjestävät liikuntaryhmiä henkilöille, joilla on todettu keuhkosairaus. Esimerkiksi "Happiliikkuja"​ on ohjelma, joka tarjoaa ohjattua, maksutonta liikuntaa kaikille mukaan haluaville hengityssairaille. Tutustu tarkemmin paikallisten järjestöjen tarjontaan. Kysy lisätietoa terveydenhuollon ammattilaisilta.

​Avoterveydenhuollossa järjestään myös avokuntoutusta. Kaupungeilla on myös erityisryhmille tarkoitettuja kuntoutusryhmiä. Niiden kautta voi osallistua esim. jumppiin, itsenäiseen harjoitteluun kuntosalilla ja altaalla, ohjattuun kuntosaliharjoitteluun ja vesijumppiin.​

Muualla Terveyskylässä

Kuntoutumistalo.fi​ -palvelusta löydät tietoa ja tukea kokonaisvaltaiseen kuntou​tumiseesi. Kuntoutumistalon avulla voit edistää toimintakykyä​si aktiivisesti. Sivuilta löydät tietoa ja ohjeita elintapoihin, mielekkääseen arkeen sekä elämänmuutokseen liittyen.​​


Edellinen sivuSeuraava sivu