Siirry sivun sisältöön

Terveyskylän Anna palautetta ja ilmoita teknisestä ongelmasta -lomakkeilla annettujen henkilötietojen käsittely

REKISTERISELOSTE/HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN INFORMOINTI 12.12.2023

1 REKISTERINPITÄJÄ  

Nimi: HUS yhtymä 

Osoite: HUS yhtymä, Stenbäckinkatu 9, PL 100, 00029 HUS  

Yhteystiedot:

  • Puhelinvaihde: 09 4711  

  • Kirjaamon telefax: 09 471 75500  

  • Kirjaamon sähköposti: keskuskirjaamo@hus.fi

  • Postiosoite: HUS keskuskirjaamo, PL 200, 00029 HUS

2 REKISTERIN VASTUUHENKILÖT 

HUS Tietohallinto, Sähköiset asiointipalvelut, vastuualuejohtaja Sirpa Arvonen, sirpa.arvonen@hus.fi

3 TIETOSUOJAVASTAAVAN YHTEYSTIEDOT  

Postiosoite: HUS Keskuskirjaamo, PL 200 00029 HUS  

Sähköposti: eutietosuoja@hus.fi

4 YHTEYSTIEDOT REKISTERIÄ KOSKEVISSA ASIOISSA

Sähköposti: info@terveyskyla.fi

5 REKISTERIN NIMI

Terveyskylän Anna palautetta ja Ilmoita teknisestä ongelmasta -lomakkeiden rekisteri

6 HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN TARKOITUS

Terveyskylä.fi-palvelukokonaisuuden eri palveluista (Terveyskylän talot, Omapolku-palvelukanava, TerveyskyläPRO-palvelu, erillissovellukset sekä erilaiset oirenavigaattorit ja -puntarit) on mahdollista antaa kahdenlaista palautetta:  

  1. sisällöllistä tai yleistä palautetta → Anna palautetta -lomake 

  2. teknistä palautetta → Ilmoita teknisestä ongelmasta -lomake 

Palaute annetaan lähtökohtaisesti nimettömänä, mutta palautteen antaja voi halutessaan jättää myös yhteystietonsa. Annettuja yhteystietoja käytetään vain palautteen antajan toivomaan yhteydenottoon.

7 HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN PERUSTA

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 a-kohta: Rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojensa käsittelyyn yhtä tai useampaa erityistä tarkoitusta varten. 

8 REKISTERIN TIETOSISÄLTÖ 

Rekisteri sisältää henkilön  

  • etu- ja sukunimen 

  • sähköpostiosoitteen. 

Edellä mainittujen henkilötietojen lisäksi rekisteri sisältää henkilön ko. lomakkeella antamat tiedot:

Anna palautetta -lomake 

  • Palvelu, johon palaute liittyy

  • Suositteluindeksi

  • Palauteteksti

  • Linkki sivulle, jota palaute koskee

Ilmoita teknisestä ongelmasta -lomake 

  • Palvelu, jossa ongelma havaittu

  • Laite, jolla palvelua käytetty ongelman havaitsemishetkellä

  • Ongelman luokittelu

  • Ongelman kuvausteksti

  • Päivämäärä, jolloin ongelma havaittu

  • Linkki sivulle, jolla ongelma havaittu

9 SÄÄNNÖNMUKAISET TIETOLÄHTEET 

Rekisteri koostetaan joko Anna palautetta tai Ilmoita teknisestä ongelmasta -lomakkeilla annettujen tietojen perusteella. Kaikki lomakkeilla annettavat tiedot ovat vastaajan itsensä antamia eikä niitä yhdistetä muista palveluihin liittyvistä rekistereistä mahdollisesti saataviin tietoihin. 

10 HENKILÖTIETOJEN VASTAANOTTAJARYHMÄT

Kun kyseessä on sisällöllinen tai yleispalaute, joka on annettu Anna palautetta -lomakkeella, ohjataan palautelomakkeella annetut tiedot lomakkeella valitun palvelun sisällöllisistä palautteista vastaavalle taholle – yleensä ko. talon omaan sähköpostilaatikkoon. Talon omia sähköpostilaatikoita lukevat ko. talosta vastaavat henkilöt HUSin tai muun yhteistyöorganisaation (ks. Terveyskylän tuottajat ja yhteistyökumppanit) kliinisen työn yksiköissä. Koko Terveyskylä.fi-palvelukokonaisuuteen ja TerveyskyläPRO-palveluun liittyvät palautteen ohjataan HUS Tietohallinnon Sähköisten asiointipalveluiden Terveyskylä-vastuuhenkilöille. 

Kun kyseessä on tekninen palaute, joka on annettu Ilmoita teknisestä ongelmasta -lomakkeella, ohjataan palautelomakkeella annetut tiedot HUS Tietohallinnon Sähköisten asiointipalveluiden käyttämään tukipyyntöjen hallintajärjestelmään, jonka puitteissa varsinaiset yhteydenotot käsitellään. Tukipyyntöjä käsittelevät HUSin palveluksessa olevat tai tekniseltä toimittajalta ostopalveluna hankitut Terveyskylän tuellisia yhteydenottoja käsittelevät henkilöt, ja tarpeen mukaan erikseen nimetyt Terveyskylän palveluita tuottavien organisaatioiden edustajat.  

11 TIETOJEN SÄÄNNÖNMUKAISET LUOVUTUKSET

Tiedot luovutetaan vain pyydettyjen yhteydenottojen toteuttamiseksi palveluittain, ks. 10 Henkilötietojen vastaanottajaryhmät

12 TIETOJEN SÄILYTYSAIKA 

Yhteystietojen antamisesta muodostuu väliaikainen henkilötietorekisteri Webropoliin, joka tyhjennetään automaattisesti kerran kuukaudessa. Eteenpäin ohjatut (ks. Henkilötietojen vastaanottajaryhmät) sisällölliset tai yleispalautteet ja niiden sisältämät tiedot poistetaan kerran vuodessa. Tekniset palautteet ja niiden sisältämät tiedot arkistoituvat toistaiseksi HUS Tietohallinnon Sähköisten asiointipalveluiden käyttämään tukipyyntöjen hallintajärjestelmään.

13 REKISTERÖIDYN OIKEUDET 

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet: 

  • Oikeus saada pääsy omiin henkilötietoihin 15 artikla 

    • rekisteröity voi tehdä kirjallisen tietopyynnön omista tiedoistaan 

  • Oikeus tietojen oikaisemiseen (16 artikla) 

    • rekisteröity voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen 

  • Oikeus tietojen poistamiseen (17 artikla) 

    • rekisteröity voi vaatia rekisterin käyttötarkoituksen kannalta turhan tai väärän tiedon poistamista 

  • Oikeus käsittelyn rajoittamiseen (18 artikla) 

    • rekisteröity voi tehdä vapaamuotoisen vaatimuksen, joka käsitellään aina tapauskohtaisesti 

  • Oikeus vastustaa käsittelyä (21 artikla) 

    • rekisteröity voi tehdä vapaamuotoisen vaatimuksen, joka käsitellään aina tapauskohtaisesti 

  • Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen (20 artikla) 

    • rekisteröity voi tehdä vapaamuotoisen vaatimuksen, joka käsitellään aina tapauskohtaisesti 

Edellä mainittuja oikeuksia koskevat hakemukset tai vaatimukset toimitetaan: HUS keskuskirjaamo, PL 200, 00029 HUS  

14 TIETOJEN SIIRTO EU:N TAI ETA-ALUEEN ULKOPUOLELLE 

Ei siirretä. 

15 REKISTERIN SUOJAUKSEN PERIAATTEET 

Henkilötietoja käsitellään tavalla, jolla varmistetaan henkilötietojen asianmukainen turvallisuus, mukaan lukien suojaaminen luvattomalta käsittelyltä käyttäen asianmukaisia teknisiä ja organisatorisia toimia.   

Kaikki rekisteriin tallennettuja henkilötietoja käsittelevät henkilöt ovat joko HUSin tai muiden Terveyskylän palveluita tuottavien organisaation omia tai ostopalveluna hankittuja työntekijä. Kaikki henkilötietoja käsittelevät henkilöt ovat allekirjoittaneet HUSin Salassapito- ja tietoturvasitoumuksen. Rekisterissä olevia tietoja käyttävät käyttöoikeuksiensa mukaisesti vain ne henkilöt, jotka tarvitsevat tietoja työtehtävissään. 

16 OIKEUS TEHDÄ VALITUS VALVONTAVIRANOMAISELLE 

Jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, erityisesti siinä jäsenvaltiossa, jossa hänen vakinainen asuinpaikkansa tai työpaikkansa on taikka jossa väitetty rikkominen on tapahtunut, jos rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan EU tietosuoja- asetusta, sanotun kuitenkaan rajoittamatta muita hallinnollisia muutoksenhakukeinoja tai oikeussuojakeinoja. 

Valvontaviranomaisen tiedot: 

Tietosuojavaltuutetun toimisto