Siirry sivun sisältöön

TerveyskyläPRO-palvelun usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako TerveyskyläPRO-palvelun termistö? Mietitkö, kuinka voit kirjautua palveluun kotikoneelta tai mobiililaitteella ilman varmennekorttia? Täältä löydät vastauksia TerveyskyläPRO-palvelun usein kysyttyihin kysymyksiin.

Emmekö osanneet vastata vielä kysymykseesi? Lähetä kysymyksesi meille palautelomakkeella ja lupaamme palata asiaan vastauksen kera!

  • Keneen otan yhteyttä, jos haluan olla mukana TerveyskyläPRO-palvelun kehittämisessä?

    TerveyskyläPRO-palvelun kaikki yhteystiedot löydät Terveyskylän yhteystiedot -sivulta. Voit olla yhteydessä esimerkiksi sinua lähimpänä olevan yliopistosairaalan tai hyvinvointialueen tuotevastaavaan, joka pystyy ohjaamaan sinua eteenpäin (ks. Terveyskylän palveluiden yhteystiedot alueittain).

    Avainsanat: kehittäminen, yhteydenotto, yhteystiedot

  • Ketkä voivat käyttää TerveyskyläPRO-palvelua?

    TerveyskyläPRO-palvelu on tarkoitettu kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ympäri Suomen niin erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa kuin yksityisellä sektorilla. Palvelua voivat käyttää kaikki ammattilaiset, joilla on ammattioikeus Valvirassa.

    Lisätietoa löydät oheisen linkin takaa:

  • Mihin voi lähettää kehitysideoita ja ehdotuksia jo valmiina olevan materiaalin lisäämiseksi palveluun?

    Jos sinulla on valmis sisältö, jota haluat tarjota julkaistavaksi TerveyskyläPRO-palvelussa, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi sinua lähimpänä olevan yliopistosairaalan tai hyvinvointialueen tuotevastaavaan. Tuotevastaavien yhteystiedot löydät Terveyskylän yhteystiedot -sivulta.

    Jos sinulla on kehitysidea, voit kertoa siitä meille myös Terveyskylän yleisen palautelomakkeen välityksellä.

    Avainsanat: sisällöntuotto, kehitysidea

  • Mikä on opas?

    Opas on TerveyskyläPRO-palvelun tyypillisin sisältötyyppi laajemmille sisältökokonaisuuksille. Oppaat tukevat arjen työrutiineja kliinisessä työssä ja vahvistavat työkäytänteiden kansallista yhtenäistymistä. Kaikki oppaat ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten laatimia ja niitä kehitetään kansallisessa yhteistyössä.

    Osa oppaista saattaa sisältää alueellista ohjeistusta. Jos opas sisältää alueellista ohjausta ja on tarkoitettu ensisijaisesti jonkin tietyn alueen ammattilaisille, löytyy kyseisen oppaan nimestä kyseisen yliopistosairaanhoitopiirin tunnus, esim. KYS Kohdunkaulansyövän säde- eli brakyhoidon ohjausmalli.

    Kaikki oppaat löydät TerveyskyläPRO-palvelusta Oppaat ja tietosisällöt -osiosta.

    Avainsanat: opas, käsikirja

  • Mikä on TerveyskyläPRO-palvelun palvelulupaus?

    Palvelulupaus: TerveyskyläPRO tarjoaa tietoa, tukea ja työvälineitä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kliinisen työn tueksi sekä digitaalisten toimintatapojen ja toiminnan muutoksen edistämiseksi – kansallisesti.

    Avainsanat: palvelulupaus

  • Mikä on tietosisältö?

    Tietosisältö on hieman suppeampi sisältö kuin esimerkiksi opas. Tietosisällöt ovat yhden sivun mittaisia lyhyitä täsmää sisältöjä. Tietosisältö voi olla esimerkiksi lyhyt ohjesisältö, tarkistuslista ammattilaiselle, toimenpidevideo tai PDF-tiedosto.

    Kaikki tietosisällöt löydät TerveyskyläPRO-palvelusta Oppaat ja tietosisällöt-osiosta.

    Avainsanat: tietosisältö, materiaali

  • Mikä on virtuaalikeskus?

    TerveyskyläPRO-palvelun virtuaaliset osaamiskeskukset eli virtuaalikeskukset kokoavat yhteen aiheittain, erikoisalueittain tai ammattiryhmittäin tärkeitä sisältöjä, palveluita ja työkaluja. Virtuaalikeskusten sisällöt täydentyvät säännöllisesti TerveyskyläPRO-palvelun sisältö- ja palvelutarjonnan kasvaessa.

    Kaikki virtuaalikeskusten sisällöt johdetaan muualta TerveyskyläPRO-palvelusta virtuaalikeskuksen niputtaessa sisällöt ja palvelut yhden yhteisen kattokäsitteen alle.­

    Esimerkiksi Haavat-virtuaalikeskus kerää yhteen paikkaan

    • haavanhoitoa käsittelevät oppaat ja tietosisällöt Oppaat ja tietosisällöt -osiosta

    • haavoihin liittyvät konsultaatiopalvelut ja oirepuntarit Palvelut-osiosta

    • erilaiset haavanhoitoon liittyvät koulutukset ja tapahtumat Koulutukset-osiosta.

    Kaikki virtuaalikeskukset löydät TerveyskyläPRO-palvelun Virtuaalikeskukset-osiosta.

    Avainsanat: virtuaalikeskus, osaamiskeskus

  • Miten voin antaa palautetta palvelusta?

    Voit antaa meille palautetta esimerkiksi Terveyskylän yleisen palautelomakkeen kautta.

    Jos haluat antaa palautetta jostakin sisällöstä tai sinulla on tekninen ongelma, voit myös käyttää muita yhteydenottokanavia. Kaikki yhteydenottokanavat on esitelty Terveyskylän yhteystiedot -sivulla.

    Avainsanat: palaute, yhteydenotto, yhteystiedot

  • Mitä e-osaamisella tarkoitetaan?

    E-osaaminen on oleellinen taito sähköisten palveluiden käytössä sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla. E-osaaminen on uudehko osaamisen alue, jossa korostuu informaatioteknologian käyttö. E-osaamista ovat muun muassa asiakkaiden palvelu digitaalisessa ympäristössä, viestintä ja kohtaaminen sähköisissä foorumeissa sekä erilaisten teknisten ratkaisujen hyödyntäminen arjessa ja työssä.

    TerveyskyläPRO sisältää useita e-osaamista lisääviä verkkokursseja ja koulutustallenteita, joita voi hyödyntää itsenäisesti tai yhteisesti omassa organisaatiossa. Verkkokurssit ja koulutustallenteet löydät TerveyskyläPRO-palvelusta Koulutukset-osiosta.

    Avainsanat: e-osaaminen, informaatioteknologia, osaamisen kehittäminen

  • Mitä ovat oirepuntarit?

    TerveyskyläPRO-palvelun oirepuntarit on tarkoitettu ammattilaiselle oirearvion tueksi. Oirepuntarien avulla voidaan puntaroida eri vaihtoehtoja, esimerkiksi täyttyvätkö erikoissairaanhoidon lähettämisen kriteerit tai mikä olisi potilaalle sopivin hoitomuoto.

    Oirepuntari voi sisältää kysymyksiä tai kuvia, joiden avulla ammattilaista tuetaan päätöksen teossa. Puntarit tarjoavat myös tietoa ja ohjaavat tarvittaessa eteenpäin.

    Oirepuntarit löydät TerveyskyläPRO-palvelusta Palvelut-osiosta.

    Avainsanat: oirepuntari, oirenavigaattori

  • Onko TerveyskyläPRO-palvelussa rajattu sisältöjä tietylle ammattiryhmälle tai sairaanhoitopiirille?

    Palvelun sisältöjä ei ole rajattu. TerveyskyläPRO on tarkoitettu kansalliseen käyttöön ja kaikki palvelun sisällöt ovat kaikkien ammattilaisten käytettävissä.

    Huomaa kuitenkin, että esimerkiksi hoitamiseen liittyen kullakin organisaatiolla tulee olla yhteisesti sovitut ohjeet, ja se tarkoittaa, että käyttöönotoista on sovittu organisaation johdon kanssa.

    Avainsanat: alueellisuus, rajaus

  • Onko TerveyskyläPRO-palvelussa tarjolla konsultaatiopalveluita?

    Kyllä on. Konsultaatiopalvelut löydät TerveyskyläPRO-palvelusta Palvelut-osiosta.

    Reaaliaikaisia etäkonsultaatiota TerveyskyläPRO-palvelussa tarjoaa tällä hetkellä vain HUS. Tietoa erikoisaloista, joilla on tarjolla reaaliaikaista etäkonsultaatiota HUS-alueella, löydät Konsultaatiot-sivulta kohdasta HUS-alueen reaaliaikaiset etäkonsultaatiot (REK).

    HUS-alueella on tarjolla myös Farmaseuttichat, jonka löydät samalta sivulta kohdasta Muut HUS-alueen konsultaatiopalvelut.

  • Voiko koulutustapahtuman tallennetta tarjota julkaistavaksi palveluun?

    Ehdottomasti. TerveyskyläPRO-palvelussa voidaan julkaista myös erilaisia luento- ja koulutustallenteita. Ne ovat nimensä mukaisesti tallenteita erilaisista koulutuksista, joko suoraan itsenäiseen verkko-opiskeluun tarkoitettuja tai tallenteita menneistä tapahtumista.

    Jos haluat tarjota tallenteen julkaistavaksi, ota yhteyttä Terveyskylän palautelomakkeella tai osoitteeseen info@terveyskyla.fi. Tallenteen lähettäjä vastaa siitä, että kaikilta tallenteella esiintyviltä on lupa julkaisuun.

    Koulutustallenteet löydät TerveyskyläPRO-palvelusta Koulutukset-osiosta.

    Avainsanat: tapahtumat, koulutukset, koulutustallenteet

  • Voiko TerveyskyläPRO-palvelua käyttää millä tahansa selaimella?

    Kyllä voi. TerveyskyläPRO toimii kaikilla ajantasaisilla ja yleisesti käytössä olevilla selaimilla (huomaa, että esim. Internet Exploreria ei luokitella ajantasaiseksi selaimeksi), mutta sen käyttöä suositellaan ensisijaisesti joko Chrome- tai Firefox-selaimilla.

    Varmennekortin käytössä/rekisteröitymisessä saattaa esiintyä ongelmia Safaria käytettäessä.

    Avainsanat: selain, verkkoselain

  • Voinko kirjautua palveluun kotikoneeltani tai mobiililaitteella?

    Kyllä, voit kirjautua palveluun missä haluat ja millä laitteella haluat, myös matkapuhelimella.

    Avainsanat: kirjautuminen, mobiililaite, matkapuhelin

  • Voivatko opiskelijat käyttää TerveyskyläPRO-palvelua?

    Opiskelijat, joilla ei ole vielä ammattioikeutta Valviran rekisterissä, eivät voi käyttää palvelua.

    Avainsanat: opiskelijat, oppilaitokset