Gå till sidans innehåll

Behandlingen av personuppgifter som lämnats in med Hälsobyns blanketter Ge respons och Rapportera ett tekniskt problem

REGISTERBESKRIVNING/ INFORMATION OM BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER DEN 12 DECEMBER 2023

1 PERSONUPPGIFTSANSVARIG  

Namn: HUS-sammanslutningen 

Adress: HUS-sammanslutningen, Stenbäcksgatan 9, PB 100, 00029 HUS  

Kontaktuppgifter:  

  • Telefonväxel: 09 4711

  • Registratorskontorets telefax: 09 471 75500

  • Registratorskontorets e-post: keskuskirjaamo@hus.fi

  • Postadress: HUS registratorskontor, PB 200, 00029 HUS

2 REGISTRETS ANSVARSPERSONER 

HUS IT-förvaltning, E-tjänster, ansvarsområdesdirektör Sirpa Arvonen, sirpa.arvonen@hus.fi

3 DATASKYDDSOMBUDETS KONTAKTUPPGIFTER  

Postadress: HUS Registratorskontor, PB 200, 00029 HUS

E-post: kirjaamo@hus.fi

4 KONTAKTUPPGIFTER I ÄRENDEN SOM GÄLLER REGISTRET  

E-post: info@terveyskyla.fi 

5 REGISTRETS NAMN 

Registret för Hälsobyns blanketter Ge respons och Rapportera ett tekniskt problem 

6 SYFTET MED BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTER 

Två olika slag av respons kan ges om tjänstehelheten Hälsobyn.fis olika tjänster (Hälsobyns virtuella hus, servicekanalen Min vårdväg, tjänsten HälsobynPRO, fristående applikationer samt olika symtomnavigatorer och -mätare):  

  1. respons om innehåll eller allmän respons → blanketten Ge respons 

  2. teknisk respons → blanketten Rapportera ett tekniskt problem 

Responsen ges i princip anonymt, men den som ger respons kan om hen vill också lämna sina kontaktuppgifter.  Kontaktuppgifter som lämnats används endast för den kontakt som responsgivaren önskar.

7 BEHANDLINGSGRUND FÖR PERSONUPPGIFTER 

Artikel 6.1 a i EU:s allmänna dataskyddsförordning: Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att vederbörandes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål

8 REGISTRETS DATAINNEHÅLL 

Registret innehåller personens  

  • för- och efternamn

  • e-postadress.

Utöver de personuppgifter som nämns ovan innehåller registret de uppgifter som personen lämnat med blanketten i fråga:

Blanketten Ge respons

  • Tjänst som responsen hänför sig till

  • Rekommendationsindex

  • Responstext

  • Länk till sidan som responsen gäller

Blanketten Rapportera ett tekniskt problem

  • Tjänst där problemet har observerats

  • Enhet med vilken tjänsten användes då problemet upptäcktes

  • Klassificering av problemet

  • Beskrivande text om problemet

  • Datum då problemet observerades

  • Länk till sidan där problemet observerades

9 REGELMÄSSIGA UPPGIFTSKÄLLOR 

Registret sammanställs utifrån de uppgifter som lämnats med blanketterna Ge respons eller Rapportera ett tekniskt problem. Alla uppgifter som lämnas med blanketterna har lämnats av den som svarar och de kombineras inte med uppgifter som eventuellt fås från andra register som hänför sig till tjänsten. 

10 MOTTAGARGRUPPER AV PERSONUPPGIFTER 

När det är fråga om respons om innehåll eller allmän respons som lämnats med blanketten Ge respons, styrs de uppgifter som lämnats med responsblanketten till den aktör som ansvarar för respons om innehållet för den valda tjänsten – i allmänhet den egna e-postlådan för det berörda virtuella huset. Husets egna e-postlådor läses av de personer som ansvarar för det berörda huset vid HUS eller någon annan samarbetsorganisations enheter för kliniskt arbete (se Hälsobyns tjänsteproducenter och samarbetspartners). Respons som gäller tjänstehelheten Hälsobyn.fi och tjänsten HälsobynPRO styrs till ansvarspersonen för Hälsobyn vid HUS IT-förvaltningens e-tjänster. 

Då det är fråga om teknisk respons som lämnats in med blanketten Rapportera ett tekniskt problem, styrs de uppgifter som lämnats med responsblanketten till hanteringssystemet för begäran om stöd som används av HUS IT-förvaltnings e-tjänster. Inom ramen för systemet hanteras de egentliga kontakterna. Begäran om stöd behandlas av HUS anställda eller av personer som skaffats som köpta tjänster av teknikleverantören och som hanterar Hälsobyn kontakter som gäller stöd. Begäran om stöd behandlas vid behov också av särskilt utsedda representanter för organisationer som producerar Hälsobyns tjänster.  

11 REGELMÄSSIG UTLÄMNING AV UPPGIFTER

Uppgifter lämnas endast ut för att genomföra begärda kontakter för varje enskild tjänst, se 10 Mottagargrupper för personuppgifter

12 FÖRVARINGSTIDEN FÖR UPPGIFTER 

Då personuppgifter ges skapas ett tillfälligt register över personuppgifter i Webropol. Registret töms automatiskt en gång per månad. Respons om innehåll och allmän respons som styrts vidare (se Mottagargrupper för personuppgifter) och uppgifterna i den raderas en gång per år. Teknisk respons och uppgifterna i den arkiveras tills vidare i hanteringssystemet för begäran om stöd som HUS IT-förvaltningens e-tjänster använder.  

13 DEN REGISTRERADES RÄTTIGHETER 

Den registrerade har följande rättigheter: 

  • Rätt att få tillgång till egna personuppgifter (artikel 15) 

    • den registrerade kan lämna en skriftlig begäran om information om sina egna uppgifter 

  • Rätt till rättelse av uppgifter (artikel 16) 

    • den registrerade kan lämna en skriftlig begäran om rättelse 

  • Rätt till radering av uppgifter (artikel 17) 

    • den registrerade kan kräva att uppgifter som är onödiga med tanke på registrets användningsändamål eller felaktiga ska raderas 

  • Rätt till begränsning av behandlingen (artikel 18) 

    • den registrerade kan göra ett fritt formulerat krav som alltid behandlas från fall till fall 

  • Rätt att invända mot behandlingen (artikel 21) 

    • den registrerade kan göra ett fritt formulerat krav som alltid behandlas från fall till fall 

  • Rätt att flytta uppgifterna mellan system (artikel 20) 

    • den registrerade kan göra ett fritt formulerat krav som alltid behandlas från fall till fall 

Ansökningar och yrkanden som gäller rättigheterna ovan lämnas in till HUS Registratorskontor, PB 200, 00029 HUS  

14 ÖVERFÖRING AV UPPGIFTER UTANFÖR EU ELLER EES 

Överförs inte. 

15 PRINCIPER FÖR SKYDD AV REGISTRET 

Personuppgifterna behandlas på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inbegripet skydd mot obehörig eller otillåten behandling, med användning av lämpliga tekniska eller organisatoriska åtgärder.   

Alla personer som behandlar personuppgifter som förts in i registret är antingen anställda hos HUS eller den organisation som producerar Hälsobyns tjänster eller anställda som skaffats som köpta tjänster. Alla de personer som behandlar personuppgifter har undertecknat HUS Sekretess- och dataskyddsförbindelse. Uppgifterna i registret används i enlighet med användarrättigheterna endast av de personer som behöver uppgifterna i sina arbetsuppgifter. 

16 RÄTT ATT LÄMNA IN KLAGOMÅL TILL TILLSYNSMYNDIGHETEN 

Utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel, ska varje registrerad som anser att behandlingen av personuppgifter som avser henne eller honom strider mot EU:s dataskyddsförordning ha rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där han eller hon har sin hemvist eller sin arbetsplats eller där det påstådda intrånget begicks. 

Tillsynsmyndighetens uppgifter: 

Dataombudsmannens byrå 

  • Dataombudsmannens byrå (tietosuoja.fi)

  • Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors

  • Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors

  • E-post: tietosuoja(at)om.fi

  • Telefonväxel: 029 566 6700

  • Registratorskontor: 029 566 6768