När man inför digitala tjänster handlar det i första hand om en ändring av verksamheten. I vilken utsträckning man lyckas nå de eftersträvade fördelarna med digitala tjänster påverkas av hur mycket man lyckas ändra arbetssätten.
De färdiga modellerna för införandet av Hälsobyns digitala tjänster finns tillgängliga i tjänsten HälsobynPRO och de innehåller även ett stöd för ändring av verksamheten. Genom att använda digitala tjänster kan man påverka kostnaderna bland annat för att de digitala tjänsterna sparar vårdpersonalens arbetstid.
Medborgarna och patienterna får enklare tillgång till de digitala tjänster som vårdpersonalen rekommenderar. I den patienthandledning som vårdpersonalen ger lönar det sig att rekommendera datainnehållet i Hälsobyns hus, egenvårdsprogram och distansmottagningar.
Inom Hälsobyn och de digitala vårdvägarna finns information som patienterna inte hittar lika enkelt någon annanstans. Inom välfärdsområdena lönar det sig för vårdpersonalen att utnyttja portalen vid handledning av kunder och patienter, eftersom Hälsobyns innehåll kan påverka både ur ett medicinskt och vårdmässigt perspektiv. Man kan utnyttja e-tjänster och digitala tjänster för vårdpersonal för att påskynda tillgången till vård och avveckla vårdskulden.