Gå till sidans innehåll

Tillgänglighet på Hälsobyns Min vårdväg och den digitala vårdvägen

Tillgänglighetsbeskrivningen visar vilka delar i Hälsobyns tjänster som är tillgängliga och hur icke-tillgängliga objekt kan användas.

I tillgänglighetsutlåtandet informeras om vilka delar av Hälsobyns tjänster som är till-gängliga och hur de icke-tillgängliga delarna kan användas.

Tillgängligheten gör det lättare för alla användare att använda digitala tjänster. Till-gänglighet innebär att så många som möjligt kan använda digitala tjänster på ett så enkelt sätt som möjligt.

Läs mer om tillgängligheten till digitala tjänster i Hälsobyns guide för e-hälsotjänster:

Tjänstehelheten Hälsobyn är en webbtjänst inom den specialiserade sjukvården och har utvecklats av experter tillsammans med patienter. Tjänstehelheten inbegriper tjänsterna Hälsobyn.fi, Min vårdväg och HälsobynPRO. Tjänsterna har från början producerats i samarbete med alla universitetssjukvårdsdistrikt i Finland och utvecklingen av tjänsten fortsätter med välfärdsområdena. HUS-sammanslutningen (HUS) koordinerar utveckling-en av tjänsterna.

Hälsobyn och de organisationer som producerar tjänsten strävar efter att garantera Hälsobyn-tjänstehelhetens tillgänglighet i enlighet med krav som lagen förutsätter. Alla tjänster strävar efter att uppnå AA-nivå avseende webbtillgänglighet (WCAG) version 2.1.

För mera information:

Detta tillgänglighetsutlåtande berör Hälsobyns servicekanal Min vårdväg.

Se de separata tillgänglighetsutlåtandena för tjänsterna Hälsobyn.fi, HälsobynPRO och Psykporten.fi.

Tjänsten Min vårdväg uppfyller delvis kraven i webbinnehållets tillgänglighetsanvisningar (WCAG) på nivå 2.1. Det förekommer inga kritiska tillgänglighetsbrister. Underlåtenhet att uppfylla kraven eller undantag från kraven nämns nedan.

En del av innehållet och/eller funktionerna är inte tillgängliga. Orsaken är

  • Underlåtenhet att beakta lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

Följande innehåll och/eller funktioner är tills vidare inte förenliga med kraven:

  • Text kan inte väljas till alla videor i tjänsten (1.2.1).

  • Rubrikerna i tjänstens innehåller brister och inkonsekvenser (1.3.1).

  • I distansmottagningen är avläsningsordningen för Deltagarantal och texten "Del-tagare" sådan att informationen är svår att tolka. Information om ett nytt med-delande fås inte heller med skärmläsaren när du för markören till länken Öppna diskussion. (1.3.2, 4.1.2)

  • Tjänsten innehåller element som man inte kan navigera i genom att endast an-vända tangentbord, t.ex. lägga till en bild på vårdstigen, öppna en video eller uppgifter i ett stapeldiagram (2.1.1).

  • Vissa element i tjänsten har ingen synlig markör, t.ex. en hopplänk samt en knapp för att öppna och stänga mobilmenyn (2.4.7).

  • Tjänsten innehåller visuella element vars färg mot bakgrunden inte motsvarar kontrastkraven, bl.a. kolumnerna i grafer (1.4.11).

  • Inmatningsfältens obligatoriska karaktär har inte alltid angetts på behörigt sätt (1.3.1, 3.3.2).

  • En del av elementen är märkta så att man inte får tillräckligt med information om dem eller deras funktion och/eller funktionen är svår att förstå (1.1.1, 1.3.1, 2.4,3, 4.1.2, 4.1.3).

  • Innehållet i rullgardinen syns i tabbordning även om rullgardinen är stängd (1.3.2, 2.4.3, 2.4.7).

  • Vissa illustrationer innehåller onödiga textmotsvarigheter (1.1.1).

  • Det finns brister i markeringen av felaktiga fält (3.3.1).

  • Navigeringsordningen för tjänstens navigerade element är inte till alla delar lo-gisk och intuitiv (2.4.3).

  • Sidnavigeringen har inte alltid programmerats som sidnavigering och använda-ren får inte alltid reda på vilken sida han eller hon befinner sig på (1.3.1, 2.4.4, 4.1.2).

  • Det finns bestämda rubriker för tjänstens övre nivå, men dessa saknas eller är inte unika (2.4.2).

  • Tjänsten innehåller några små fel i anknytning till HTML-koden (4.1.2).

I tjänsten finns videor som har publicerats före 23 september 2020 och som inte är helt tillgängliga. Videor som har publicerats före 23 september 2020 behöver enligt lagen inte göras tillgängliga retroaktivt. Tillgänglighetsredogörelsen kompletteras allteftersom upptäckte fel har korrigerats.

Detta utlåtande har ursprungligen framställts den 30 september 2020. Beskrivningen grundar sig på en bedömning som gjorts av en tredje part om hur webbplatsen uppfyll-ler kraven i direktiv (EU) 2016/2102.

Webbplatsens tillgänglighet har ursprungligen bedömts av Eficode Oy år 2020 och i och med utvecklingen av tjänsten har Regionförvaltningsverket i Södra Finland gjort en ny bedömning den 19 november 2021.

Beskrivningen granskades senast den 24 oktober 2024.

Du kan lämna respons om tillgängligheten till Min vårdväg med Hälsobyns allmänna responsblankett genom att välja Min vårdväg och den tekniska responsblanketten som tjänst. Det tekniska stödet för Min vårdväg ansvarar för tillgängligheten till Min vårdväg och för behandlingen av respons.

Vid upptäckt av tillgänglighetsproblem på sidan gör en anmälan först till administratö-ren av webbplatsen. Det kan ta upp till 14 dagar för svar. Om du inte är nöjd med sva-ret du får eller inte får något svar inom två veckor kan du göra en anmälan till region-förvaltningsverket i Södra Finland.

Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten

Transport- och kommunikationsverket Traficom

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

  • Växel 029534 5000

Uppdaterad 16.1.2025