När du börjar använda Min väg -tjänsten och använder vägar som förutsätter ett vård- eller kundförhållande, registreras dina uppgifter i kundregistret hos det universitetssjukhus eller det välfärdsområde som ansvarar för din vård.
När du registrerar dig i Min vårdväg och använder vägar som förutsätter ett vård- eller kundförhållande, registreras dina uppgifter i kundregistret hos det universitetssjukhus eller det välfärdsområde som ansvarar för din vård eller service.
Den personuppgiftsansvarige är då är en av följande:
Universitetssjukhusen
Välfärdsområdena
Du hittar mer detaljerade kontaktuppgifter, information om dataskyddsombud och ytterligare information om behandlingen av dina personuppgifter på webbplatserna för respektive välfärdsområde och universitetssjukhus.
Vilka uppgifter behandlar vi?
När du registrerar dig samlar vi in följande uppgifter om dig: namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna samlas in från dig och från det befolkningsregister som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Dessutom behandlar vi den information som du lämnar till oss (inklusive information om ditt hälsotillstånd). Vi för också en logg över användningen av tjänsterna för att garantera patient- och personalsäkerheten.
Syftet med behandlingen av personuppgifter
En kund som använder Hälsobyns tjänster med en remiss har ett vård- eller kundförhållande, och behandlingen omfattas av lagstiftningen om hantering av personuppgifter inom hälso- och socialvården. Syftet med behandlingen är att möjliggöra för dig att använda elektroniska tjänster som stöd för vård eller ärenden. Mer information om hur dina personuppgifter behandlas får du från den enhet där du är kund. Varje enhet har en egen kund- eller patientregisterbeskrivning och en dataskyddspolicy för att skydda dina uppgifter.
Behandlingen av dina personuppgifter baseras på ditt samtycke och en rättslig skyldighet
Vem har tillgång till dina uppgifter och till vem lämnar vi ut dina uppgifter?
Tillgången till dina personuppgifter är begränsad baserat på ditt samtycke, så att endast den enhet som deltar i din ärendehantering eller vård har tillgång till dina uppgifter. Tillgång till dina uppgifter förutsätter alltså alltid ett vård- eller kundförhållande.
Vi lämnar inte ut dina uppgifter utanför EU/EES.
Hur länge sparar vi dina uppgifter?
I digitala vårdvägar omfattas behandlingen av dina personuppgifter av lagstadgade lagringsskyldigheter. Kundens uppgifter är tillgängliga för hen själv i tre år och därefter arkiveras uppgifterna om avslutade digitala vårdvägar. En sammanställning (eller motsvarande) finns då i patientdatasystemet. Dina journalhandlingar lagras i patientdatasystemen hos respektive vårdinstans. Den vanligaste lagringsperioden för journalhandlingar är 12 år efter dödsfall eller 120 år efter födelse. Dagböcker och andra blanketter för datainsamling sparas i 12 år från det datum då de upprättats eller tills uppgifterna överförs till patientdatasystemet.