Den digitala vårdvägen för fetmaoperation har utvecklats och ägs av HUS Gastrocentrum. Det 1,5 år långa programmet är nu en integrerad del av den traditionella vården av patienter som ska genomgå en fetmaoperation inom HUS. När remissen till fetmaoperation godkänns öppnas den digitala vårdvägen. Vårdvägen finns som ett stöd för patienten tills det gått ett år sedan operationen gjordes.
Den digitala vårdvägen består av video, ljud, skriftliga instruktioner och övningar som patienten ska utföra själv som följer patientens vårdväg. Viktiga teman är kost, motion, sömn och mentala färdigheter. Vårdvägen påminner patienten om uppföljning och användning av vitamin och spårämnen. Via vårdvägen kan patienten också kommunicera smidigt med experter inom fetmakirurgi.
– Eftersom patientmängderna har vuxit enormt mycket skulle vi inte klara oss utan den digitala vårdvägen. När det tidigare gjordes 180–200 fetmaoperationer årligen var operationsmängden år 2023 redan 350. I framtiden förutspås mängden växa med 5–10 procent per år. Den större patientmängden sköts med samma personalresurser som tidigare. Utan den digitala vårdvägen hade det här inte lyckats. Istället för enskilda mottagningsbesök kan vi via vårdvägen dela information till flera patienter vilket sparar väldigt mycket tid, berättar Anne Juuti som är överläkare i fetmakirurgi på HUS Gastrocentrum.
Information och stöd både före och efter operationen
Patienterna kan gå in på vårdvägen och läsa om operationen redan före de kommer till Jorvs sjukhus på sitt första preoperativa besök. Patienten får sedan stöd via vårdvägen i ett år efter operationen. Patienten kan gå in på vårdvägen när det passar hen för att granska och kolla upp information.
På vårdvägen finns information om de vanligaste problemen efter operationen och dessutom kan patienten via meddelandefunktionen vid behov kontakta enheten där operationen gjordes. Det här ger både patienten och vårdpersonalen en känsla av trygghet: man vet med större säkerhet att patienten vid eventuella komplikationer får hjälp i tid.
Med hjälp av vårdvägen kan man också se till att patienterna samma information om operationen, eftervården och uppföljningen. När vårdvägen uppdateras får också patienter som opererats tidigare aktuell information.
– Alla patienter har inte de kunskaper i finska eller IT som behövs. De får fortfarande information och handledning ansikte mot ansikte, berättar Juuti.
Eftersom den digitala vårdvägen erbjuder patienterna omfattande information och stöd har HUS kunnat korta av mottagningstider och omvandlat individuella tider till grupphandledning. Detta och det minskade antalet sjukhusbesök frigör vårdpersonalens resurser till annat.
Den digitala vårdvägen för fetmaoperation har uppdaterats och utvecklats aktivt under sex år. I början av 2023 gjordes en omfattande förnyelse, då vårdvägen fick mycket nytt material och och en tydligare uppbyggnad. Samtidigt togs vårdvägens mobilversion i bruk.
Kostnadsnytta med den digitala vårdvägen
Enligt en kostnadsnyttoanalys som blev klar år 2024 ger den digitala vårdvägen för fetmaoperation HUS inbesparingar på 237 000 euro år 2024. Inbesparingen för patienternas del är 49 000 euro alltså ungefär 105 euro per patient. På samhällsnivå är kostnadseffekten 286 000 euro. När den förutspådda ökningen i patientmängden beaktas, beräknas den digitala vårdvägen spara samhället upp till 1,24 miljoner under perioden 2023–2024.
De ekonomiska fördelarna med den digitala vårdvägen för fetmaoperation beräknades med hjälp av en modell för kostnadsnyttoanalys. Modellen har tagits fram i samarbete mellan HUS resultatenheter, HUS IT-förvaltning och KPMG:s experter.
Den digitala vårdvägen är en digital tjänst som kompletterar den traditionella sjukvården och mottagningsbesök. På en digital vårdväg får patienten stöd och information om sin sjukdom och kan kommunicera med vårdpersonalen. Det kostar inget för patienten att använda tjänsten. De digitala vårdvägarna finns i tjänsten Min vårdväg.