Siirry sivun sisältöön

Saavutettavuus Terveyskylän Omapolulla ja digihoitopoluilla

Saavutettavuusseloste kertoo, miltä osin Terveyskylän palvelut ovat saavutettavia ja miten ei-saavutettavia kohteita voidaan käyttää.

Saavutettavuusseloste kertoo, miltä osin Terveyskylän palvelut ovat saavutettavia ja miten ei-saavutettavia kohteita voidaan käyttää.

Saavutettavuus tekee digitaalisten palveluiden käyttämisestä helpompaa jokaiselle käyttä-jälle. Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että mahdollisimman moni voi käyttää digitaali-sia palveluita mahdollisimman helposti.

Lue lisää digipalveluiden saavutettavuudesta Terveyskylän e-palveluiden oppaasta:

Terveyskylä-palvelukokonaisuus on asiantuntijoiden yhdessä potilaiden kanssa kehittämä erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Palvelukokonaisuus sisältää Terveyskylä.fi-, Omapolku- ja TerveyskyläPRO-palvelut. Palvelut on tuotettu alun perin yhteistyössä kaikkien Suomen yli-opistollisten sairaanhoitopiirien kanssa ja palvelun kehittäminen jatkuu hyvinvointialueiden kanssa. HUS-yhtymä (HUS) koordinoi palveluiden kehittämistä.

Terveyskylä ja sitä tuottavat organisaatiot pyrkivät takaamaan Terveyskylä-palvelukokonaisuuden saavutettavuuden lain edellyttämien vaatimusten mukaisesti. Kaikis-sa palveluissa on tavoitteena Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) version 2.1 määrittelemä AA-taso.

Lisätietoja:

Tämä saavutettavuusseloste koskee Terveyskylän Omapolku-palvelukanavaa.

Terveyskylä.fi-, TerveyskyläPRO- ja Mielenterveystalo.fi-palveluiden osalta katso erilliset saavutettavuusselosteet.

Omapolku-palvelu täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) version 2.1 mää-rittelemät vaatimukset osittain. Kriittisiä saavutettavuuspuutteita ei ole havaittavissa. Vaa-timusten noudattamatta jättämiset tai vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Osa sisällöstä ja/tai toiminnoista ei ole saavutettavissa. Syynä on

  • Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 noudattamatta jättäminen.

Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät vielä toistaiseksi ole vaatimusten mukaisia:

  • Kaikilla palvelun videoilla ei ole valittavissa tekstityksiä (1.2.1).

  • Palvelun otsikoinnissa on puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia (1.3.1).

  • Etävastaanotossa Osallistujien määrän ja ”Osallistujia”-tekstin lukemisjärjestys on sel-lainen, että tietoa on vaikea tulkita. Tietoa uudesta viestistä ei myöskään saa ruu-dunlukijalla, kun vie kohdistuksen Avaa keskustelu -linkkiin. (1.3.2, 4.1.2)

  • Palvelussa on elementtejä, joihin ei pääse navigoimaan pelkkää näppäimistöä käyttäen, esim. kuvan lisääminen hoitopolulla, videon avaaminen tai pylväskuvaa-jan tiedot (2.1.1).

  • Palvelun joillain elementeillä ei ole näkyvää kohdistusta, esim. hyppylinkki sekä mo-biilivalikon avaus- ja sulkemispainike (2.4.7).

  • Palvelussa on visuaalisia elementtejä, joiden väri taustaa vasten ei vastaa kontrasti-vaatimuksia, mm. graafien palkit (1.4.11).

  • Syötekenttien pakollisuutta ei ole aina merkitty asianmukaisesti (1.3.1, 3.3.2).

  • Osa elementeistä on merkitty niin, että niistä tai niiden toiminnasta ei saa riittävästi tietoa ja/tai toiminto on vaikea ymmärtää (1.1.1, 1.3.1, 2.4,3, 4.1.2, 4.1.3).

  • Haitarien sisältö säilyy sarkainjärjestyksessä, vaikka haitari olisi suljettu (1.3.2, 2.4.3, 2.4.7).

  • Joillain kuvituskuvilla on turhia tekstivastineita (1.1.1).

  • Virheellisten kenttien merkitsemisessä on puutteita (3.3.1).

  • Palvelun navigoitavien elementtien navigointijärjestys ei ole kaikilta osin looginen ja intuitiivinen (2.4.3).

  • Sivunavigaatiota ei ole aina ohjelmallisesti merkitty sivunavigaatioiksi eikä käyttäjä saa aina niistä selville, millä sivulla hän on (1.3.1, 2.4.4, 4.1.2).

  • Palvelun ylätasolle on määritelty otsikot, mutta alatasoilta nämä puuttuvat tai eivät ole uniikkeja (2.4.2).

  • Palvelussa on joitain pieniä HTML-koodiin liittyviä virheitä (4.1.2).

Palvelussa on ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutetta-viksi. Saavutettavuusselostetta täydennetään sitä mukaan, kun havaittuja virheitä on kor-jattu.

Tämä seloste on laadittu alun perin 30.9.2020. Seloste perustuu kolmannen osapuolen teke-mään arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto direktiivin (EU) 2016/2102 vaatimukset.

Sivuston saavutettavuuden on arvioinut alun perin Eficode Oy vuonna 2020 ja palvelun ke-hittämisen myötä uudelleenarvioinnin on tehnyt Etelä-Suomen aluehallintovirasto 19.11.2021.

Selostetta on tarkistettu viimeksi 24.10.2024

Palautetta Omapolun saavutettavuudesta voit antaa yleisellä Terveyskylän palautelomak-keella valitsemalla palveluksi Omapolun ja teknisen palautelomakkeen. Omapolun saavu-tettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Omapolun tekninen tuki.

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallin-tovirastoon.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

  • vaihde 029 534 5000

Tarkistettu 16.1.2025