Aktiivisuudesta, levosta ja unesta huolenpito

Pitkäaikaisessa kivussa keinot pitää yllä tasapainosta aktiivisuutta ovat tärkeitä. Yhtä tärkeää on uni ja voimien elpyminen.

​Tasapainoinen aktiivisuus

Pitkäaikaisessa kivussa niin arjen toiminnot kuin itselle mielekkäiden harrastusten mukana pysyminen elämässä voivat olla uhattuina. Selviytymiskeinojen vahvistaminen tai uusien soveltuvien tekemisten löytäminen auttaa säilyttämään tasapainon tunteen elämässä.


pic Jaksottamalla jaksamista

Kivunhallintatalon itsehoito-osio opastaa, miten pitkäaikaisessa kivussa on hyödyllistä jakaa tekemistä niin arkiaskareissa kuin esimerkiksi liikunnassa.

Lepo ja uni

Väsyneisyys ja unen laadun heikkeneminen ovat tavallisia oireita pitkäaikaisessa kivussa.


pic Unettomuuden omahoito

Omahoitopaketti sisältää keskeisen tiedon unettomuudesta ja esimerkiksi listan perustekijöistä, jotka on hyvä tarkistaa uniongelmia kohdatessa.

pic Rentoutumalla kohti kivunhallintaa

Rentoutustekniikoita voi hyödyntää sekä univaikeuksien hoidossa että esimerkiksi lihasjännitystä vähentävien rentoutushetkien lisäämiseen elämässä.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty 11.8.2017 13:15