Siirry sivun sisältöön

Verkkopalveluiden kehittäminen valtakunnallisessa kehittämisverkostossa voi tuoda merkittäviä hyötyjä

Verkkopalveluiden verkostokehittäminen syventää ammattilaisten ymmärrystä ja yhtenäistää osaamista, kertoo tuore opinnäytetyö. Laadukkaiden verkkopalveluiden avulla voidaan säästää asiakkaan aikaa.

Julkaistu 3.11.2024 klo 23.00

Fysioterapeutti Linda Hiltunen tarkasteli kuntoutuksen tutkinto-ohjelman (YAMK) opinnäytetyössään kuntoutuksen verkkopalveluiden verkostokehittämistä. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Terveyskylän Kuntoutumistalo ja sen valtakunnallinen kehittämisverkosto.

Kuntoutumistalo on yksi Terveyskylän virtuaalisista taloista. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, joille kuntoutuminen on ajankohtaista omassa tai läheisen elämässä.

Talon kehittämisverkostoon kuuluu muun muassa Terveyskylän omistajaorganisaatioiden asiakasrajapinnassa työskenteleviä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia sekä kokemusasiantuntijoita ja asiakasraatilaisia. Lisäksi verkostossa on mukana kolmannen sektorin toimijoita, oppilaitoksia ja esimerkiksi Kelan ja THL:n edustajia. Verkosto kehittää kuntoutuksen verkkomateriaalia yli 20 eri työryhmässä, ja verkostoon kuuluu yli 200 henkilöä. 

Yhtenäisempää osaamista ja kustannussäästöjä

Opinnäytetyön mukaan kuntoutuksen verkkopalveluiden kehittäminen valtakunnallisessa kehittämisverkostossa tuo merkittäviä hyötyjä niin yhteiskunnalle, organisaatioille, ammattilaisille kuin asiakkaille. Hyötyjä ovat esimerkiksi 

  • toiminnan ja osaamisen yhtenäistyminen 

  • laadukkaat palvelut 

  • kustannussäästöt 

  • verkostoituminen 

  • yhteinen edunvalvonta. 

Kuntoutuksen verkkopalveluiden verkostokehittäminen syventää ja laajentaa mukana olevien ammattilaisten ymmärrystä ja yhtenäistää osaamista. Verkostokehittämisen avulla hiljainen tieto saadaan tehtyä näkyväsi, ja erityisosaamista voidaan hyödyntää harvinaisemmissa asiakastapauksissa. 

Kun verkkopalveluun tuotettua materiaalia käytetään potilasohjauksessa valtakunnallisesti, säästetään sekä ammattilaisten että asiakkaiden aikaa, eli verkostokehittämisellä voidaan saavuttaa myös kustannussäästöjä.

Verkoston monipuolisuus ja osallistujien motivaatio tärkeässä roolissa 

Jotta valtakunnallinen kehittämisverkosto toimii toivotusti, verkoston rakenteessa ja toiminnassa tulee huomioida tiettyjä ydintekijöitä, joita ovat esimerkiksi 

  • monipuolinen ja laaja verkosto 

  • verkostoon osallistuvien motivaatio 

  • verkostoon osallistuvien hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot 

  • hyvä johtaminen. 

Kehittämisverkostossa tulisi olla monialaista, eri tasoista ja eri toimintaympäristöistä (esimerkiksi eri hyvinvointialueilta) koottua asiantuntijuutta.

Verkoston jäseniltä vaaditaan motivaatiota osallistua verkostoon, halua kehittyä sekä valmiutta jakaa omaa osaamista. Tarvittaessa jäsenten motivaatiota voidaan lisätä monin keinoin, esimerkiksi parantamalla ymmärrystä hyödyistä, joita verkoston toiminta tuo jäsenten omaan työhön, työyhteisöön sekä asiakkaille. Myös johdon tuki ja kannustus ovat motivaatiota lisääviä tekijöitä.

Opinnäytetyön tulokset perustuvat Kuntoutumistalon eri työryhmien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja kansallisten yhteyshenkilöiden näkökulmiin. Tuloksia voidaan hyödyntää kuntoutuksen ja terveydenhuollon verkkopalveluiden verkostokehittämisessä niin valtakunnallisissa kehittämisverkostoissa kuin rajatummissa verkostoissa.

Teksti perustuu Linda Hiltusen Metropolia-ammattikorkeakoulun Rehablogiin kirjoittamaan artikkeliin. Jos kiinnostuit aiheesta, lue artikkeli kokonaisuudessaan tai tutustu opinnäytetyöhön, linkit Aiheeseen liittyvää -otsikon alla.