1 PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Namn: HUS-sammanslutningen
Adress: HUS-sammanslutningen, Stenbäcksgatan 9, PB 100, 00029 HUS
Kontaktuppgifter:
Växel: 09 4711
Registratorskontorets fax: 09 471 75500
Registratorskontorets e-post: keskuskirjaamo@hus.fi
Postadress: HUS registratorskontor, PB 200, 00029 HUS
2 ANSVARIG FÖR REGISTRET
HUS IT-förvaltning, Digitala tjänster, direktör för digital utveckling Sirpa Arvonen, sirpa.arvonen@hus.fi
3 KONTAKTUPPGIFTER TILL DATASKYDDSOMBUDET
Postadress: HUS registratorskontor, PB 200 00029 HUS
E-post: eutietosuoja@hus.fi
4 KONTAKTINFORMATION I ÄRENDEN SOM GÄLLER REGISTRET
E-post: info@terveyskyla.fi
5 REGISTRETS NAMN
Register över kontakter till Hälsobyns forskningsverksamhet.
6 ÄNDAMÅLET MED BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTER
Inom Hälsobyns tjänster bedrivs till exempel medicinsk och vårdvetenskaplig forskning samt forskning som anknyter till digitala tjänster. Hälsobyn stöder forskningen till exempel genom att erbjuda behövliga forskningsdata, kontrollera att den grundläggande information som anknyter till tjänsterna är korrekt och/eller ordna kontaktpersoner inom de olika tjänsterna. I sin forskningsbank publicerar Hälsobyn också en sammanställning över färdig forskning och artiklar som anknyter till Hälsobyns digitala tjänster och allmänt till e-hälsa.
Om forskaren är intresserad av att bedriva forskning som anknyter till Hälsobyn, behöver forskaren fylla i webropolblanketten Är du intresserad av att bedriva forskning som anknyter till Hälsobyn?
Om det gäller en begäran om publicering av färdig forskning eller en artikel, ska webropolblanketten Meddela om forskning till Hälsobyns forskningsbank fyllas i.
I båda fallen insamlas personuppgifter för forskaren eller för personen som meddelat om forskningen, och personuppgifterna behandlas i enlighet med vad som står i denna beskrivning. Personuppgifterna som insamlats via blanketterna används endast för den begäran forskaren lämnat eller för att bekräfta att forskningen/artikeln förs in Hälsobyns forskningsbank eller för begäran om tilläggsuppgifter.
För båda kontakterna bildas ett tillfälligt personuppgiftsregister i Webropol, och detta register töms automatiskt en gång i månaden. Kontakterna förmedlas också till hanteringssystemet för supportbegäranden som HUS IT-förvaltning, E-tjänster använder, och inom ramen för vilket de egentliga kontakterna behandlas.
7 GRUND FÖR BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
EU:s allmänna dataskyddsförordning, artikel 6.1a: Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
8 REGISTRETS DATAINNEHÅLL
Registret innehåller personens
för- och efternamn
telefonnummer
e-postadress.
Förutom personuppgifterna som finns nämnda ovan innehåller registret följande uppgifter: Blanketten Är du intresserad av att bedriva forskning som anknyter till Hälsobyn?
Tjänst i Hälsobyn som forskningen gäller
Forskarens fritt formulerade beskrivning av förslaget ämne
Information om eventuell läroanstalt
Forskarens fritt formulerade beskrivning av sina studier och/eller utbildnings- och arbetshistoria
Information om huruvida forskaren arbetar i någon av de organisationer som producerar innehåll för Hälsobyn
Blanketten Meddela om forskning till Hälsobyns forskningsbank (uppgifter som publiceras i Hälsobyns forskningsbank, med undantag av önskat datum för publicering)
Vad forskningen eller artikeln anknyter till
Rubrik för forskningen eller artikeln
Författare till forskningen eller artikeln
Kort sammandrag av forskningen eller artikeln
Publikationens webbadress
Sökord och/eller ämnesord för forskningen eller artikeln
Önskat datum för publicering i Hälsobyns forskningsbank
9 REGELMÄSSIGA INFORMATIONSKÄLLOR
Registret sammanställs utifrån de uppgifter som lämnats i blanketterna Är du intresserad av att bedriva forskning som anknyter till Hälsobyn? eller Meddela om forskning till Hälsobyns forskningsbank. Alla uppgifter i blanketten har lämnats av personen som fyllde i blanketten.
10 PERSONUPPGIFTERNAS MOTTAGARGRUPPER
Personuppgifter behandlas av HUS-anställda eller av personer som hanterar Hälsobyns supportbegäranden som köptjänst via en teknisk leverantör, och vid behov separat namngivna representanter för organisationer som producerar innehåll för Hälsobyn.
Om forskaren är intresserad av att bedriva forskning som anknyter till Hälsobyn, styrs den supportbegäran som skapats genom blanketten till den produktchef i Hälsobyn (HUS) som ansvarar för den tjänst forskningen riktar sig till. Om det exempelvis gäller ett visst hus eller en viss digital vårdväg i Hälsobyn så förmedlas uppgifterna i blanketten för kännedom till den som är ansvarig för vederbörande tjänst. Förutom en HUS-anställd kan den mottagande parten således också vara vara en representant för någon av de andra organisationerna som producerar innehåll för Hälsobyn. Läs mera: Hälsobyns tjänsteproducenter och organisationer som använder Hälsobyn
Om det gäller en begäran om publicering av färdig forskning eller en artikel, behandlar Hälsobyns support den supportbegäran som skapats genom blanketten och publicerar uppgifterna om forskningen eller artikeln i Hälsobyns forskningsbank. Av publikationen framgår inte personuppgifterna för den som meddelat om.
11 REGELMÄSSIGT UTLÄMNANDE AV UPPGIFTER
Uppgifter lämnas ut endast vid begäran och endast för den tjänst begäran gäller. Uppgifterna används inte till något annat ändamål, se Personuppgifternas mottagargrupper.
12 UPPGIFTERNAS LAGRINGSTID
Registret som bildas av Webropol töms automatiskt en gång i månaden. Informationen i hanteringssystemet för supportbegäranden som HUS IT-förvaltning, Digitala tjänster använder, sparas tills vidare som en del av arkivet för supportbegäranden.
13 DEN REGISTRERADES RÄTTIGHETER
Den registrerade har följande rättigheter:
Rätt till tillgång till personuppgifterna (artikel 15)
den registrerade kan göra en skriftlig begäran om information
Rätt till rättelse av uppgifter (artikel 16)
den registrerade kan göra en skriftlig begäran om rättelse
Rätt till radering av uppgifter (artikel 17)
den registrerade kan kräva att uppgifter som är onödiga med tanke på registrets användningsändamål eller felaktiga ska raderas
Rätt till begränsning av behandlingen av uppgifter (artikel 18)
den registrerade kan göra ett fritt formulerat krav som alltid behandlas från fall till fall
Rätt att göra invändning mot behandlingen (artikel 21)
den registrerade kan göra ett fritt formulerat krav som alltid behandlas från fall till fall
Rätt att flytta uppgifterna mellan system (artikel 20)
den registrerade kan göra ett fritt formulerat krav som alltid behandlas från fall till fall
Begäran eller krav som gäller rättigheterna ovan ska framställas till HUS registratorskontor , PB 200, 00029 HUS
14 UTLÄMNANDE AV UPPGIFTER UTANFÖR EU OCH ETA
Utlämnas inte.
15 PRINCIPER FÖR SKYDD AV REGISTRET
Personuppgifterna behandlas på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inbegripet skydd mot otillåten behandling med användning av lämpliga tekniska eller organisatoriska åtgärder. Alla personer som behandlar personuppgifter som sparats i registret är anställda vid eller arbetar på entreprenad för HUS eller någon av de organisationer som producerar innehåll för Hälsobyn. Alla personer som behandlar personuppgifter har undertecknat HUS sekretess- och dataskyddsförbindelse. Uppgifter i registret får endast behandlas i enlighet med användarrättigheter och av sådana personer som behöver uppgifterna för att sköta sin arbetsuppgift.
16 RÄTT ATT LÄMNA IN KLAGOMÅL TILL EN TILLSYNSMYNDIGHET
Utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel, ska varje registrerad som anser att behandlingen av personuppgifter som avser henne eller honom strider mot denna förordning ha rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där han eller hon har sin hemvist eller sin arbetsplats eller där det påstådda intrånget begicks. Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten:
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors
E-post: tietosuoja(at)om.fi
Växel: 029 566 6700
Registratorskontor: 029 566 6768