Under hösten 2025 lanserades två digitala servicestigar i Östra Nylands välfärdsområde: en för närståendevårdare och en för den familjerättsliga enheten. Till skillnad från digitala vårdstigar, som erbjuder vård till patienter, kompletterar servicestigarna de socialtjänster som erbjuds kunderna. Servicestigarna kan innehålla till exempel information, enkäter och blanketter samt möjlighet att skicka meddelanden till den enhet som erbjuder tjänsten.
De publicerade servicestigarna är de första i sitt slag inom Östra Nylands välfärdsområde. Inom en snar framtid öppnas även servicestigar för ekonomiskt socialarbete och social rehabilitering.
Helhetsstöd för närståendevårdare
Servicestigen för närståendevård är avsedd för avtalade närståendevårdare, det vill säga personer som har ett officiellt vårdavtal med välfärdsområdet. Servicestigen öppnas för digitalt kunniga vårdare i samband med att vårduppdraget inleds. Den kan också öppnas i efterhand för dem som redan har fungerat som vårdare en längre tid och vill börja använda stigen.
Via servicestigen får vårdaren information om tjänster inom närståendevården och olika stödformer. Eftersom informationen finns digitalt kan man alltid återvända till den vid behov och när det passar bäst. Detta är viktigt eftersom vårdaren får mycket ny information när stödet inleds, vilket kan kännas belastande och leda till att saker glöms bort.
– Målet är att ge närståendevårdaren ett heltäckande och rättidigt stöd, säger Anu Mennander, koordinator för tjänster som stöder boende hemma vid Östra Nylands välfärdsområde.
Utöver informationsinnehåll kan man på stigen fylla i en välmåendeenkät och en beredskapsplan. Enkäten hjälper vårdaren att bedöma sin egen ork och identifiera eventuella stödbehov inom olika livsområden. Beredskapsplanen hjälper i sin tur att förutse situationer där vårdaren tillfälligt inte kan ta hand om den vårdbehövande, till exempel på grund av sjukdom.
Informationspaket för kunder vid den familjerättsliga enheten
Servicestigen för den familjerättsliga enheten togs i bruk i oktober 2025. Den kopplas till personer som inleder en kundrelation vid enheten inom Östra Nylands välfärdsområde. Den kan också öppnas för personer som har varit i kontakt med enheten utan att en kundrelation har inletts.
Servicestigen erbjuder användarna information om familjerättsliga tjänster och stödformer.
– Målet är att ge kunderna vid den familjerättsliga enheten tillförlitlig information, stöd och svar på frågor dygnet runt, berättar Matilda Sjöblom, enhetschef vid Östra Nylands välfärdsområde.
På stigen kan man också elektroniskt fylla i blanketter och enkäter som behövs i tjänsterna samt THL:s föräldraplan. Planen hjälper föräldrar att förutse barnets situation när föräldrarna bor separat. Dessutom har stigen samlat omfattande information om webbplatser, tjänster och stödformer som stöder familjemedlemmarnas ork.

De digitala servicestigarna har utvecklats som en del av Finlands program för hållbar tillväxt (RRP2-projektet), som finansieras av EU:s engångsinstrument för återhämtning (NextGenerationEU).
En digital servicestig är en helhet inom socialvården där kunden får handledning, stöd och information via nätet i frågor som gäller den egna situationen. Servicestigen öppnas utifrån kundrelationen och är kostnadsfri för kunden.


