Graviditetsdiabetes innebär en störning i sockeromsättningen som för första gången upptäcks under graviditeten. Sjukdomen är relativt vanlig – i Finland drabbas ungefär var femte blivande mamma. Det är viktigt att upptäcka och behandla graviditetsdiabetes eftersom den kan påverkar både moderns och barnets hälsa, såväl under graviditeten som efter förlossningen.
Inom mödrarådgivningarna i Västra Nylands välfärdsområde inleddes arbetet med att harmonisera vården och uppföljningen av graviditetsdiabetes våren 2024. En del av projektet var att utvidga användningen av den digitala vårdvägen för graviditetsdiabetes till alla kommuner inom välfärdsområdet. De separata vårdvägar som tidigare använts i Esbo och Lojo omarbetades till en gemensam vårdväg, och välfärdsområdets graviditetsdiabetessköterskor utbildades i att använda den. I maj 2024 togs den nya vårdvägen i bruk.
Numera öppnas vårdvägen för alla gravida som får diagnosen graviditetsdiabetes och som har möjlighet till stark autentisering samt tillräckliga språkkunskaper. De blivande mödrarna uppmanas att bekanta sig med materialet på vårdvägen och att fylla i en kostdagbok där. Vårdvägen finns tillgänglig på finska, svenska och engelska.
Kostråd och motivation till egenvård
Som en del av harmoniseringsprojektet gjorde hälsovårdaren Laura Boström ett YH-examensarbete där hon undersökte graviditetsdiabetessköterskornas och de kunders erfarenheter som använt den digitala vårdvägen. Erfarenheter samlades in via webbenkäter, som besvarades av 15 skötare och 58 kunder.
De flesta som svarade förhöll sig mycket positivt till användningen av vårdvägen.
Majoriteten av kunderna ansåg att användningen av den digitala tjänsten passade bra in i deras livssituation. Den digitala vårdvägen sågs som en modern lösning som underlättar vardagen med graviditetsdiabetes. Bland svaren lyftes särskilt fram möjligheten till självstudier innan mötet med skötaren, eftersom det då var lättare att ta till sig skötarens instruktioner och ställa förtydligande frågor. Även kostråden och videorna fick beröm, och med deras hjälp var det lätt att börja förändra sina matvanor.
Vårdvägens meddelandefunktion hade varit särskilt användbar vid problem, eftersom man via den fått tips och råd av skötarna. Många uppgav också att de fått positiv uppmuntran och motivation till egenvård.
Vårdvägen underlättar interaktionen med kunderna
Även skötarna förhöll sig positivt till vårdvägen. Enligt skötarna finns allt nödvändigt material för kunderna på den digitala vårdvägen, och de flesta upplevde att vårdvägen underlättat interaktionen med kunderna.
Tack vare vårdvägen och dess meddelandefunktion hade telefonsamtalen minskat, vilket i sin tur minskat arbetsbelastningen och gjort det lättare att planera arbetet. Meddelandefunktionen upplevdes också trygga vårdens kontinuitet, eftersom tidigare skrivna meddelanden till kunden blir synliga för alla skötare som deltar i vården.
Skötarna uppskattade dessutom att arbetet på vårdvägen inte är bundet till tid eller plats. De kunde arbeta med den flexibelt, till exempel i korta pauser mellan andra uppgifter.
Bättre användarupplevelser med god introduktion
Det fanns också vissa utmaningar med användningen av den digitala vårdvägen. I skötarnas svar betonades inloggningsproblem, medan kunderna önskade bättre användbarhet. Även kundernas språkkunskaper utgjorde ibland en utmaning för användningen av vårdvägen.
Även om vissa kunder tyckte att meddelandefunktionen var bra, hade vissa hellre önskat samtal ansikte mot ansikte med skötaren. Dessutom upplevde en del att vårdvägens innehåll var förenklat och hade önskat mer detaljerat innehåll.
I båda målgrupperna ökade nöjdheten med användningen av den digitala vårdvägen ju längre den användes, vilket tyder på att noggrann introduktion och utbildning kan förbättra användarupplevelserna.
Sammanfattningsvis framhävdes nöjdheten med digitala tjänster som komplement till traditionella mottagningsbesök, inte som ersättare. Målet med Hälsobyns digitala vårdvägar är också att komplettera traditionell sjukvård och mottagningsbesök genom att erbjuda digitala möjligheter och alternativ för vård.
Laura Boströms examensarbete kan läsas i sin helhet i tjänsten Theseus.
Den digitala vårdvägen är en digital tjänst som kompletterar traditionell sjukvård och mottagningsbesök. På den digitala vårdvägen får patienterna information och stöd om sin sjukdom och kan hålla kontakt med vårdpersonalen. Man får tillgång till vårdvägen via remiss från läkare eller inom ramen för en vårdrelation. Tjänsten är kostnadsfri för klienten.