Gå till sidans innehåll

Artificiell och förstärkt intelligens utforskas inom Hälsobyn– nya möjligheter också för välfärdsområdena

Artificiell intelligens har tagit världen med storm och också inom Hälsobyn kartlägger man dess potential. Det finns planer på att välfärdsområdena i fortsättningen med hjälp av artificiell och förstärkt intelligens ska kunna erbjuda skräddarsydda servicekoncept som bygger på Hälsobyns kunskapsbas.

Publicerat 25.11.2024 klo 10.15

Inom Hälsobyn undersöker man för närvarande artificiell intelligens som både ersätter mänskligt arbete och fungerar som stöd för mänskligt beslutsfattande. Målet är att utreda hur Hälsobyns strukturerade, evidensbaserade innehåll på bästa sätt kan utnyttjas med hjälp av artificiell och förstärkt intelligens samt vilka nya möjligheter Hälsobyns innehåll kan erbjuda välfärdsområdena.

Det är redan nu tekniskt möjligt att visa information som hämtats från Hälsobyns kunskapsbas som till exempel en artikel, på webbplatsen, serviceportalen eller mobilappen för ett välfärdsområde som ingått avtal med Hälsobyn. Hur tjänsten tas i bruk i praktiken preciseras i följande skede.

Skräddarsytt innehåll med AI-stöd

I framtiden kan Hälsobyn erbjuda välfärdsområdena skräddarsydda och riktade tjänste- och innehållshelheter med stöd av artificiell eller förstärkt intelligens.

Det är allmänt känt att generisk AI kan kombinera saker godtyckligt. Risken är mindre om den artificiella eller förstärkta intelligensen styrs att hämta information från Hälsobyn.

– När Hälsobyns kunskapsbas öppnas för artificiell eller förstärkt intelligens drar den generativa AI:n slutsatser som bygger på Hälsobyns innehåll. Välfärdsområdena kan tryggt utnyttja Hälsobyn som källa för sådan information eller vägledning som erbjuds slutanvändaren, konstaterar produktchef Tuukka Mäkelä på HUS IT-förvaltning.

Omfattande och pålitlig kunskapsbas

Hälsobyns kunskapsbas är omfattande: den innehåller upp till 20 000 sidor evidensbaserat innehåll på finska och svenska, som tagits fram av experter inom hälso- och sjukvård. Innehållet omfattar nästan alla medicinska specialiteter.

– Målet med all serviceutveckling – också utnyttjandet av AI – är att det ska vara smidigt för kunden att använda Hälsobyn, att resurserna utnyttjas ändamålsenligt och att vårdpersonalens arbetstid används på ett optimalt sätt. När vi utvecklar artificiell intelligens ser vi till att Hälsobyns kunskapsbas förblir tillförlitlig, även när informationen bearbetas och förädlas. Vårt arbete styrs också av EU:s förordning om artificiell intelligens (Artificial Intelligence Act) och de riskbedömningar som gjorts enligt den, konstaterar Sirpa Arvonen, direktör för digital utveckling inom HUS IT-förvaltning.

När Hälsobyns kunskapsbas bearbetas ytterligare kan välfärdsområdena bättre utnyttja dess möjligheter. Resultatet är en AI- bearbetad, tätare och bättre strukturerad samling fakta som validerats genom mänsklig bedömning och som välfärdsområdena kan dra nytta av bland annat på följande sätt:

  • Mer effektiv, informativ och individuell servicehandledning

  • Skräddarsydd information för olika målgrupper (språk-, ålders- och kulturgrupper)

  • Sammandrag och sökresultat som erbjuds för kundrådgivare, contact-center och kundbetjäningsbottar

  • Mer relevanta och personliga vyer, sökresultat och rekommendationer.

För välfärdsområdena innebär det här många olika framtidsutsikter:

  • Välfärdsområdena kan visa Hälsobyns servicepaket i sina egna digitala tjänster.

  • Genom att använda teknik som bygger på förstärkt intelligens kan välfärdsområdena skapa interaktiva användargränssnitt för sina invånare.

  • Inom samarbetsområdena skapar man tillsammans servicekedjor som är specifika för olika patientsegment.

  • Inom samarbetsnätverken kan man ta fram innehållspaket som till exempel egenvårdsprogram.

  • Innehållspaketen kategoriseras så att AI lättare kan hitta rätt innehåll.

Utvecklingen av Hälsobyns kunskapsbas är redan i gång. Arbetet fortsätter under de kommande åren och kunskapsbasen beräknas vara i bruk inom de första välfärdsområdena år 2025.

Möjligheter med AI inom innehållsproduktion

Som bäst pågår också ett projekt inom Hälsobyn där man testar AI i innehållsproduktion.

– För tillfället kan Hälsobyns innehållsproducenter i mindre skala prova på att skapa en ingress och en sammanfattning av sin text med hjälp av AI. Resultaten behöver granskas noggrant. Att skriva helt nya texter med hjälp av AI avråder vi från på grund av upphovsrättsfrågor, berättar Mäkelä.

– Vi genomför också en pilotundersökning inom Hälsobyn där vi testar fyra olika AI-program för översättning av texter. Den avgiftsbelagda versionen av Chat GPT 4.0 och Microsoft Copilot har visat sig vara de bästa men också här är granskningen av texten viktig, säger projektplanerare Anna Eriksson på HUS IT-förvaltning.